Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor valt uit, need help!
Heren,

Ik heb een probleem en zit met m'n handen in het haar!
Afgelopen weekend alles in gereedheid gebracht voor ons motorweekend (28juni tm 1 juli). Hierbij heb ik de originele Kauser koffers er weer op gezet. Tijdens de montage van de koffers en knippers moest e.e.a. worden gelast en hebben daarbij sluiting gemaakt. Zekering vervangen (nog dank daarvoor Smeerkees!) alles leek oké. Tijdens een proefrit met de nieuwe koffers viel opeens de motor een aantal keer uit tijdens het rijden. Rode dashboard lampje "GEN" ging branden. Heb hem tijdens dit ritje nog wel een aantal keer opnieuw kunnen starten maar uiteindelijk geen stroom meer en dus lopen naar huis... Gelukkig was ik inmiddels niet heel ver meer van huis.
Eenmaal thuis gekomen de accu aan de druppellader en toen deed hij het weer zonder morren. Tik en lopen!?
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Zit natuurlijk weer in de piepzak omdat ik vrijdagochtend vroeg naar Duitsland vertrek!

Bvd
Mischa
Reply
Mischa,

welke motor heb je?

Richard
Reply
diodes van de gelijkrichter "RIP" ?

Bep
Reply
R100/7 uit 1980
Reply
Quote:diodes van de gelijkrichter "RIP" ?

Bep

Zou kunnen, als de accu tijdens het laswerk niet afgekoppeld was...kunnen stevige zwerfstromen bij ontstaan die electronische componenten mollen.

Krijg de indruk dat de accu niet meer bijgeladen werd en -dus- leeggetrokken door het herhaalde starten.
Lijkt te kloppen met de brandende gen. lamp.

Begrijp overigens niet (elektro leek) waarom de motor er mee ophield, en dan toch weer gestart kon worden, kan me eigenlijk alleen voorstellen dat de accu leeg was, en dus geen vonk meer, accu even bijgekomen weer wel een vonk enz.

Ik zou als eerste op de accu meten of bij lopende motor opgeladen wordt, en vandaar verder zoeken.

Veel sterkte!

Met vriendelijke groet,

PeterH

Reply
Nog even een veiligheidsdingetje: als je die Krausers er op hebt, beter niet harder dan een km. of 130 rijden, daarboven wil het spul wel eens instabiel worden, en een speedwobble bij 170 is geen feest.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Mischa,

als de motor uitgezet wordt tijdens het rijden dan gaat de rode GEN lamp aan, deze werkt op een spanningsverschil.
Maar deze gaat dan ook weer uit als de motor weer draait.

Richard
Reply
na laswerk kan electronica beschadigd zijn.
meet bij lopende motor de accuspanning. als je gas geeft moet die oplopen tot boven de 13 volt.

als de motor uitvalt, gaat gen branden, da,s normaal, ook in stationair kan gen gaan branden. pas als gen brand boven de 2000 toeren is er zeker een laad probleem.

als je de accu leegrijd zodat de motor afslaat, dan krijg je de startmotor volgens mij niet meer rond. dus dat wijst op een ander probleem....

andere mogelijkheid is de ontsteking, bv de ontstekingsversterker. een indicatie is de toerenteller, als die raar doet moet je bij ontsteking zoeken. als de motor rijdend uitvalt en je uitrijd op de motor, geeft de toerenteller dan nog het toerental aan?

het plots uitvallen en daarna toch weer starten doet mij aan een slecht contact denken. loop even de zekeringhouders na, daar ben je aangeweest en als ze in de staat zijn zoals ik de mijne ooit aantrof (verroest) dan kun je beter schoonmaken of vervangen.

suc6
Reply
Hoe is het nu?
De tijd lijkt te dringen...alleen ben je bijna niet meer terug te vinden tussen alle schitterende real estate aanbiedingen en andere rotzooi.

met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Dames en heren,

Excuus voor mijn late reactie maar door alle spam van de laatste dagen en de 'stress' om het functioneren van mijn fiets ben ik er niet meer aan toegekomen.
De motor had een ondeugdelijke koppeling in de bedrading vanaf de startknop waardoor hij telkens uitviel. Deze failure kwam aan het licht door ons laswerk zonder de accu af te koppelen. Eigenlijk dus een geluk bij een ongeluk want volgens de monteur had ik anders geheid in Duitsland stil komen te staan!
Al met al e en goede afloop gevolgd door een heerlijk weekendje Duitsland!
Dank voor de reacties en snellen hulp.
Extra leuk dat Peter gister (uit bezorgdheid) nog even de moeite nam om mij te bellen. Wordt zeker gewaardeerd!!
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)