Threads: 5,436
Reactie van bezoeker 'gerard', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo,
De aftapplug van mijn cardantunnel is dol. Heeft iemand een suggestie om dit op te lossen zonder dat ik de hele cardan moet demonteren? Is het mogelijk om een helicoil aan te brengen zonder demontage?
Alvast bedankt voor de tips
Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum:
Ik weet het niet zeker, maar: je weet maar nooit. Bij mijn r80 was dat volgens mij ook het geval, en daar heeft de dealer toen een iets langere bout ingezet die van een andere plaats van de bmw afkwam. Het is alweer een poos geleden en de precieze details weet ik niet meer, maar het zou kunnen zijn dat het inderdaad de aftapplug was.....:-) Misschien dat ze je bij Jensen Motoren in Nijmegen meer kunnen vertellen, daar was hij toen in onderhoud. Vragen naar Huub. Ze staan ook op internet.
Groeten, Mike
Reactie van bezoeker 'Geert Erkens', geïmporteerd van het oude forum:
Hetzelfde heb ik gehad met de aftapplug van de versnellingsbak van een
Guzzi, in principe het zelfde probleem.
Op de plaats van de vuldop plaat je een plug met een luchtslang aansluiting.
Als je dan lucht door laat stromen kun je het gat van de aftapplug opboren en een Helicoil plaatsen.
E.e.a. is toen gedaan bij Lamers in Nijmegen en volgens zeggen kwam dit wel vaker voor evenals de hierboven beschreven oplossing. Succes.
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:
Gerard:
je zou inderdaad een helicoil kunnen gebruiken of een andere maat "gewone"draad overtappen.
Je moet dan wel de zaak heel goed met een dunne olie doorspoelen, want je ontkomt niet aan ijzerdeeltjes in de tunnel. Je kunt misschien ook bij iemand die een draaibank heeft, (bijvoorbeeld ik, maar dat is natuurlijk luxe en jij moet natuurlijk in de buurt van Veldhoven wonen)een iets grotere plug laten draaien, als het ding maar klemt is algenoeg denk ik, want veel olie zit er niet in, en er werken geen krachten op.
Als ik je kan helpen, dan mail maar. De groeten van Jan.
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb hetzelfde probleem gehad dit voorjaar, en als volgt opgelost : Er bestaat een kneedpasta waarmee zelfs onder water een gat in staal kan worden gedicht. Het is bedoeld om b.v. een gat in een cv radiator o.i.d. te dichten, en het wordt keihard, is tapbaar etc. Welnu, ik heb de olie afgetapt, het gat van de aftapplug zo goed mogelijk ontvet, daarna de plug met een laagje van dat spul voorzien, en gemonteerd. Een uurtje later de olie erin, en klaar. Ik heb er nu 5000 km mee gereden, niets aan de hand, geen lekkage, ook geen rare dingen met de cardan. Het is gewoon in de doe het zelf zaken te koop, is zwart met wil spul van binnen. Hier snij je een reepje af, goed kneden, en monteren. Toch beschouw ik dit als een noodreparatie, want als de plug er weer uit moet voor verversen van de olie, bestaat de kans dat er stukjes afbreken en in de cardan blijven zitten. Dus die van mij gaat er deze winter onderuit en naar de vakman voor een helicoil. Maar voorlopig heb ik afgelopen zomer mooi kunnen doorrijden, zonder op een vakman te moeten wachten.
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:
Zonder demontage? Ben je dan niet bang voor metaaldelen in de cardan? Met alle mogelijke gevolgen van dien....