Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cardanas Olieniveau R80/7 '77
Ik heb sinds kort een 2v en ben daar nu voor het eerst mee aan de slag om de vloeistoffen te vervangen.

Volgens de handleiding moet er 150cc olie in de cardanastunnel en dan zou er een peil van ongeveer 2mm moeten zijn als je meet op de bovenkant van de cardanaskoppeling.

Nu ben ik een beetje onzeker over hoe exact te peilen. Is de bovenkant van de cardanaskoppeling het deel wat ik links in de vulopening zie?

Ik heb namelijk 150cc gevuld en dan peil ik links in de opening nog helemaal niks en rechts in de opening plusminus 2mm.
Kan het zijn dat er na een verversing (warm gereden en heel lang laten uitlekken) wat meer dan 150cc in gaat?
En moet de olie dan bijna tot aan het schroefdraad van de vulplug staan?

Alvast bedank,
groet,
Robert

[Image: d63a67bb7542793bbb396fa9471e4f.jpg]
Reply
Quote:Nu ben ik een beetje onzeker over hoe exact te peilen. Is de bovenkant van de cardanaskoppeling het deel wat ik links in de vulopening zie?
Ik steek altijd een dun imbussleuteltje in de vulopening en meet dan vanaf het laagste punt.
Quote:Ik heb namelijk 150cc gevuld en dan peil ik links in de opening nog helemaal niks en rechts in de opening plusminus 2mm.
Dat lijkt mij goed.
Quote:Kan het zijn dat er na een verversing (warm gereden en heel lang laten uitlekken) wat meer dan 150cc in gaat?
En moet de olie dan bijna tot aan het schroefdraad van de vulplug staan?
Normaal gesproken daalt het oliepeil van de cardantunnel niet tussen de beurten.
Wanneer je tot het schroefdraad van de vulplug vult (wat wel bij de versnellingsbak en het cardanhuis moet) zal de olie eruit geslingerd worden en op je achterband terecht komen! Niet doen dus.
[Image: d63a67bb7542793bbb396fa9471e4f.jpg]</blockquote>
Reply
Zoals Omar al schrijft, 150cc en niet meer, peilen op laagste punt. Dit is tot de volgende beurt.
Mits de oliekeerring in de cardanklok niet lek is en je rubber tussen bak en tunnel niet stuk is.
Je hebt ook olie afgetapt, hoeveel was dit? Ook dit is een indicatie wanneer goed onderhouden.
Reply
Ik heb niet gemeten hoeveel cc ik heb afgetapt, zal ik volgende keer eens doen.
Ik laat het nu bij de 150cc die erin is gegaan en ga komend seizoen regelmatig peilen.
Reply
Dit gedeelte van de swingarm waar je olie vult is niet potdicht. Er zit namelijk een V groef aan de bovenzijde van de kering van versnellingsbak waarlangs bij opwarming het geheel kan ademen langs het holle boutje van km/kabelaansluiting. Bij teveel olie zal het niveau van de versnellingsbak iets kunnen stijgen . Bij de droge opstelling b.v.zoals bij het paralever systeem R100R Mystic wordt deze V groef dicht gekit vanaf fabriek .Een iets verhoogd versnellingsbak oliepeil is niet verkeerd en het schakelen gaat iets soepeler zonder dat er olie door de ontluchting komt. De 0,8 liter is wat aan de iele kant. Als maatstaf leg ik een plankje van 2cm onder de linker middenbok poot . En zet hem zo op peil. Succes.
Reply
Dank je wel Boxer-Bakra, nuttige informatie voor een 2V newbie zoals ik.
Reply
Vulplug van het cardan niet te vast zetten, je draait 'm snel dol.
Reply
15 Nm, het voelt niet eens aan als vast is vast.

met vriendelijke groet,

PeterH
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)