Lijkt mij een kapotte spanningsregelaar.
Gaat het laadstroom lampje branden als je het contact aanzet?
Nee => controleer laadstroom lampje, stekker achter in teller unit en of de rotor wikkeling goed is.
Ja => Gaat het lampje uit als de motor loopt en meer dan 1500 toeren?
Nee => controleer diode board en spanningsregelaar.
Ja => meet wat de spanning is bij verhoogd toerental. moet naar 14v gaan.
Gaat de spanning lager dan 12V controleer het diode board en ook rode bedrading bij diode board op sluiting.
groet Rudi
Dan zal één van de twee overgebleven ledjes van de oliedruk zijn. Misschien dat je probleem in die ledjes zit, ik heb begrepen dat het originele laadstroom-controlelampje een specifiek Wattage moet hebben om een goede werking van de generator te krijgen.Op risico dat de meer electrisch onderlegden onder ons nu met eieren en tomaten gaan gooien: verkeerd lampje-of ledje- beinvloed de bekrachtiging van je veldspoelen oid. Dan laad je accu niet of niet voldoende bij.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Peter heeft gelijk. Laadstroomlampje van 3 watt is nodig om de dynamo op spanning te brengen.
Als je een ledje voor de laadstoomcontrole hebt dan kun je ook een 5 watt weerstand van 47 ohm parallel aan het ledje hangen.
groet Rudi
Pinguin,
gebruik een spanningszoeker met een lampje, sluit die aan op een + en zet de andere kant op de rotoraansluiting (blauw zwart), niet de massa. Start de motor en kijk of de accu oplaad.
Richard
Kijk eens of er ergens in het laadcircuit (parallel aan het ledje) die weerstand van 47 Ohm zit.
Verder zal er in serie met het ledje een weerstand moeten zitten om de stroom te beperken tot ca. 20 mA.
uitgaande van een gemeten spanning van bijna nul over de accu bij draaiende motor, denk ik dat er diodes zijn doorgeslagen en daardoor wisselspanning op de accu wordt aangevoerd. daarmee krijg je een accu wel leeg/kapot.
haal de plus van het laadcircuit los, start de motor, als je nu wisselspanning meet op de plus van het laadcircuit weet je het zeker. de accu zal de wisselspanning tegenwerken en ik weet niet of je die kunt meten zolang de accu aangesloten zit.
vervolgens zul de de diodes moeten nameten cq vervangen.