Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Achterband r100S
#1
Voor mijn R100S uit '78 wil ik een andere en liefst bredere achterband. Tot dusver de bekende Metzelers gehad. Wat is de breedst mogelijke maat. Zijn er ook mensen hier die ervaring hebben met een bredere velg en deze iets naar links geplaatst met een spacer. Je zou zeggen dat als de naaf iets uit het midden wordt gespaakt er hier ook een bredere band op moet kunnen.
Reply
#2
Ik heb met mijn (naakte) R100RT (1979) een aantal jaren met Bridgestones BT45 rond gereden. Na verloop van tijd ging de achterband steeds meer aanlopen tegen de cardantunnel van de swingarm. Dit werd al snel zo erg dat er blaren op de linkerwang van de achterband ontstonden en ik op vakantie in Italië gedwongen was om daar de achterband te laten vervangen door een (smallere) Metzeler Lasertec.
Ik weet dat er meerdere forumleden soortgelijke ervaringen hebben met de BT45. Sommigen hebben inderdaad met een spacer het achterwiel iets naar links laten zetten, maar dat kun je feitelijk ook niet ongestraft doen ("Wet van behoud van ellende"). Allereerst spoort de motor niet meer correct en daarnaast zal de vertanding van het cardan aan meer slijtage onderhevig zijn.

Mijn advies is dan ook om geen bredere banden te monteren.
Reply
#3
Geen woord Spaans bij! Eens met Omar
Reply
#4
Ik rijd al jaren BT45 achter met langere afstandsbus. Van niet sporen is geen sprake, je merkt daar nul komma nul van. De meenemer van het achterwiel kan dit goed aan.

Groeten, Ton
Reply
#5
Quote:Ik rijd al jaren BT45 achter met langere afstandsbus. Van niet sporen is geen sprake, je merkt daar nul komma nul van.
Als je het achterwiel uit het midden zet, of het nu 1 of 10 cm is, dan spoort de machine niet meer 100%. Dat staat los van het feit of je dat al dan niet voelt. Hij gaat er zeker niet beter van sturen! Ook al omdat de constructie van de banden anders wordt belast dan waarvoor zij ontworpen is.
Quote: De meenemer van het achterwiel kan dit goed aan.
En waar baseer je dat op, hoeveel kilometers gaat het al goed en bij welke belasting? De vertanding van het cardan is een zwaar belast onderdeel van de motor, waar nog wel eens problemen mee ontstaan. Omwille van de looks van een bredere achterband zou ik hiermee geen onnodige risico's nemen.
Reply
#6
Omar,

Je overdrijft behoorlijk, 1 cm merk je echt niet, 10 cm vast wel maar daar gaat het hier niet om. Mijn afstandsbus zet het wiel 2 mm naar links en heeft geen te merken invloed op slijtage van de meenemer. Sturen?? haarscherp, juist door de BT45 vóór en achter. E.e.a. is gebaseerd op > 40.000 km praktijkervaring met BT45.

Groeten, Ton
Reply
#7
Ik ga voor firestone delux champion 4.00 als demijne versleten zijn
Reply
#8
Dat zijn idd prachtige banden! Alleen zou ik wel eens willen weten hoe de rijeigenschappen daarvan zijn! Volgens mij zijn die dingen alleen voor de looks...

Iemand toevallig ervaring met dit type banden, ben eigenlijk wel benieuwd
Reply
#9
Ik niet, maar ga het ook niet proberen.
Alleen BT45 en Metzeler...
Reply
#10
Band breedte's pakken per merk verschillend uit.
Zelf rijd ik met alle tevredenheid al jaren met de Dunlop Arrowmax GT501 in de maat 120/90X18, nagenoeg meestal vrijloop.
(R75/5 van 1972, korte achtervork).
Breder als 120/90X18 of 400X18 wil bij deze motorfiets niet.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)