Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
verhouding eindoverbrenging 80/7
Reactie van bezoeker 'leo', geïmporteerd van het oude forum:

Wat zijn de ervaringen met een wat langere eindoverbrenging op een R80/7 (RT) dan de nu gemonteerde 37/11. Ik denk aan 32/10 of 34/11.
Reply
Reactie van bezoeker 'gerard', geïmporteerd van het oude forum:

Heb zelf een R80/7 met RT kuip van 1979. Dit is de 40kW versie (55PK). Deze heeft 32/10 en ik moet zeggen dat het van mij eigenlijk best nog wat langer mag. Hij maakt bij 140km/u al ruim 5000 toeren. Het optrekken gaat snel zat, daar zou ik niet bang voor zijn. Top ligt met de RT kuip rond de 180km/u.
Reply
Reactie van bezoeker 'leo', geïmporteerd van het oude forum:

Het is een 34/11-cardan geworden, ietsje langer dus dan de 32/10. Mijn eerste ervaringen zijn dat de 80/7 er best weg mee kan, al merk ik het wel op de snelweg bij flink wind tegen. Zoals ik het ook merk in het allereerste begin van de eerste versnelling. Maar ja, dat zal je ook wel hebben als je een dikke duo-passagier hebt (wat bij mij nooit aan de orde is.
Verder is het deze eerste dagen met een andere overbrenging even wat wennen en er rekening mee houden dat de kilometerteller wat te laag aangeeft en te weinig kilometers telt.
Reply
Reactie van bezoeker 'tol', geïmporteerd van het oude forum:

Dag,
Je kunt een 32/10 van een 750 gebruiken of een 33/11 van een 900

succes
Reply
Reactie van bezoeker 'Ed B', geïmporteerd van het oude forum:

Leo

zelf heb ik een R80/7 uit 77 (32/10 ; 55 pk uitvoering) met een S-kuipje met verhoogde ruit

ik heb geen probleem om te rijden met 120 kmu / 3500 tpm ; 140 kmu / 4000 tpm ; 160 kmu / 5000 tpm

daarnaast is het koppel voldoende groot om laag in de toeren toch goed door te sleuren, et meeste tijd ik tussen 2000 en 3500 tpm

dat S-kuipje is natuurlijk kleiner en lichter dan een RT-kuip, maar of dat nou zo invloed is dat voor 140 kmu opeens 5000 toeren nodig is durf ik te betwiffelen

bijkomend voordeel van een langere is dat het benzinegebruik beter is (toevallig laatst deze info gekregen van Boxertoko)

groet, Ed

Reply
Reactie van bezoeker 'Dj', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Leo

zelf heb ik een R80/7 uit 77 (32/10 ; 55 pk uitvoering) met een S-kuipje met verhoogde ruit

ik heb geen probleem om te rijden met 120 kmu / 3500 tpm ; 140 kmu / 4000 tpm ; 160 kmu / 5000 tpm

daarnaast is het koppel voldoende groot om laag in de toeren toch goed door te sleuren, et meeste tijd ik tussen 2000 en 3500 tpm

dat S-kuipje is natuurlijk kleiner en lichter dan een RT-kuip, maar of dat nou zo invloed is dat voor 140 kmu opeens 5000 toeren nodig is durf ik te betwiffelen

bijkomend voordeel van een langere is dat het benzinegebruik beter is (toevallig laatst deze info gekregen van Boxertoko)

groet, Ed
Ik wil op mijn R80/7 van 78 een 16 inch achterwiel zetten en een 33/11 overbrenging monteren, zou ik heirmee de afname van wiel diameter voldonde compenseren?
Reply
Als ik het goed berekenen kom je op ongeveer 94 % uit, dus je motor gaat meer toeren maken bij dezelfde snelheid. Tenzij je een hogere band monteert, dan wordt het weer anders. Specificeer eens huidige overbrenging en bandhoogte bij gegeven velgdiameter, dan kan je het heel precies berekenen:
1: nieuwe totaaldiameter / oorspronkelijke: dit verlies je.
2: nieuwe overbrenging (kleinste getal delen door grootste getal) delen door oude overbrenging: dit win je.
Vermenigvuldig de 2 uitkomsten en je ziet wat je wint of verliest aan motortoerental bij gegeven snelheid. Als het resultaat groter is dan 1 ga je minder toeren draaien bij dezelfde snelheid; is het resultaat kleiner dan 1 dan gaat je motor meer toeren draaien.
Succes,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Met de wind van afgelopen weken merk je wel dat de RT kuip een echt groot frontaal oppervlak heeft. De luchtweerstand loopt immers kwadratisch op met de snelheid.
Een R80 mist dan wel eens dat extra vermogen zo rond de 120 km/uur.
Bij rustig weer of een beetje wind mee loopt een R80 zomaar in het rood en zou je een 6e versnelling wensen of een langere overbrenging.
De fabrikant zoekt een redelijk compromis tussen vermogen, rij-, luchtweerstand en versnellingsbakverhoudingen en dat gaat helaas niet bij alle omstandigheden op.
Vaak denk ik ook aan een langere eindoverbrenging, maar als het weer eens stevig waait of ik heb een passagier bij mij dan ben ik blij met mijn huidige tandwieltjes.
gr Marcel R80RT 1986
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)