Posts: 3
Threads: 3
Joined: Oct 2014
Reputation:
0
Goedendag,
Is het mogelijk om het blok van een R100GS uit te bouwen met de versnellingsbak er nog aan vast? Ik ben stap voor stap mijn motor aan het opknappen en wil onder andere het frame zandstralen/spuiten. Motor en versnellingsbak zijn goed, wil daar zo weinig als mogelijk aan zitten, vandaar de vraag.
Mvg
Maarten
als je ze niet van elkaar haalt lijkt me het totaal gewicht niet te hanteren ( lees : tillen want ik heb geen takel of zo )
de bak losnemen van het blok is niet zo'n gedoe, bij terugplaatsen alleen zorgen dat je de asvertanding van de bak weer in het vliegwiel laat 'vallen' - en als je krukas tussentijds niet draaid of vliegwiel niet demonteerd kan dit niet moeilijk gaan worden
blok en bak samen lijken mij ook te lang als ik zo naar je foto kijk, het blok moet wat achteruit om opzij te kunnen
heb jij een takel ter beschikking zodat je eea op je gemak kunt proberen, draaien keren en weer terug zonder dat je rug de geest geeft dan kun je het proberen .... maar dan had je waarschijnlijk de vraag niet gesteld
mijn volgorde ;
uitgaande van je foto
luchtfilter eraf
bak losdraaien van het blok
bak naar links eruit schuiven ( gezien zoals je er normaal op zit)
blok ondersteunen met blokken en blokbouten verwijderen
zelf zet ik naast het frame dan een krukje van gelijke hoogte als de onderste frame buis, je kunt dan het blok aan de cilinders pakken en uit het frame lichten = onder de boven buis door , en op het krukje zetten, voor verder tilwerk ben je dan vrij van het frame
ik heb hem hierna op zo'n verhuis plank-met-wieltjes gezet voor makkelijke verplaatsing in mijn schuur want tillen wil je dat blok zo min mogelijk
succes
Reynout
Als geheel kan je motorblok en versnellingsbak niet verwijderen. De beste werkwijze is m.i.:
- luchtfilter, carburateurs en startmotordeksel verwijderen
- achtervork verwijderen
- versnellingsbak verwijderen
- als laatste het motorblok zelf verwijderen
Eventueel kan je er voor kiezen om alleen de bouten van de achtervork los te halen en dan met een spanband i.o.d. de achtervork inclusief wiel zover naar achteren te trekken dat je genoeg ruimte hebt om de versnellingsbak te verwijderen.
Succes, Ton
Goedendag Reynout en Ton,
Dank je wel voor alle goede tips! Soms is het wat zoeken en improviseren aangezien ik op Curaçao woon en niet altijd alles snel kan bestellen/voor handen heb, maar met dit forum kom ik een heel eind! Luchtfilter en versnellingsbak zijn ondertussen verwijderd en schoongemaakt :-). Morgen gaat het blok eronderuit, prima klus zo op mn porch in de tropen.Heb ik nog een vraag, ik heb van dat drukvet (kluber lubrication NBU 30PTM) voor mn cardan. Kan ik dit ook op de asvertanding van mn versnellingsbak smeren? Bij mn cardan zat het er jaren op zonder te gaan 'verolien'
Mvg
Maarten
Hoi Maarten
Het vet dat je noemt, ken ik niet. Ik gebruik altijd Staburags, het witte vet dat BMW voorschrijft. Reteduur, maar met één tube doe je een leven lang! Het belangrijkste is denk ik dat het vet temperatuurbestendig is en niet wegslingert.
Groeten naar Curaçao, Ton
Dank je Ton,
Het is inderdaad Staburags! Ga ik erop smeren, mag het ook op de drukpen?
Mvg
Maarten
Hoi Maarten,
Nee, niet op de drukpen, alleen een beetje op de vertanding.
Groeten, Ton
Super Ton!
Dank je! Ik zal jullie (iedereen op dit forum) komende tijd wel vaker gaan 'lastig vallen' met dit soort vragen. Fijn, neemt een hoop onzekerheden en onduidelijkheden weg.
Mvg
Maarten