09-30-2014, 06:14 PM
dank voor de reacties! ik hou op zich wel van laag in de toeren toeren maar het is nu alleen nog even puur ter informatie...en ik denk dat ik alles bij het oude laat!
bmw r60/5
|
09-30-2014, 06:14 PM
dank voor de reacties! ik hou op zich wel van laag in de toeren toeren maar het is nu alleen nog even puur ter informatie...en ik denk dat ik alles bij het oude laat!
09-30-2014, 09:17 PM
Hoi Bor,
Welke cijfers staan er op de behuizing van de eindaandrijving ingeslagen? Bij een R60/5 zou dit 37/11 moeten zijn. Groeten,Ton
09-30-2014, 10:43 PM
Ton heeft een punt, misschien heb je er b.v.b. een (korte) zijspan overbrenging in zitten.Dat zou de mismatch snelheid/toerental kunnen verklaren,er van uitgaand dat de snelheidsmeter daar niet op aangepast is.
Met vriendelijke groet, PeterH
10-01-2014, 09:29 AM
Tja, ik rijd ook een R60/5 en 100 km/u is niet bepaald een fijne relaxte kruissnelheid op mijn motor. Bovenin de 3e versnelling of onderin de 4. Boverin de 3 eigenlijk teveel toeren, en onderin de 4 te weinig, kans op pingelen en in het geheel geen trekkracht bij wat gas geven. Erg vervelend is het dan om op bijvoorbeeld de A2 te rijden. 80 en 120 rijdt veel lekkerder. Ik heb mij hier ook al eens in verdiept, maar heb me er al bij neergelegd. Ik mijd dus zoveer mogelijk de 100km/u wegen en geniet.
succes en veel plezier Oskar
10-03-2014, 11:05 AM
op de behuizing staat 37/11....kan het zijn dat de toerenteller het verkeerd aangeeft?
10-03-2014, 09:25 PM
Hoi Bor,
(Ik ga in mijn volgende stukje even uit van een /7 serie waar ik wat meer van weet, maar volgens mij moet de theorie wel aardig corresponderen met jouw motor.) Ok., Nu staat er als het goed is in je kilometerteller ( snelheidsmeter) net onder het draaipunt van je kilometerteller naald een W getal Ongeveer zoals : W=... (Op de puntjes waarschijnlijk een 3 cijferig getal. Kun je dit getal even opzoeken en hier vermelden? De eindoverbrenging van je cardan ( 37/11) zou moeten corresponderen met bepaald W=... getal op je kilometerteller, om de juiste snelheid aan te kunnen geven. (De juiste combinatie van tandwieltjes in je snelheidsmeter moet dus corresponderen met de tandwielverhouding van de eind overbrenging van je cardan.) Even los hiervan,: De tandwiel verhouding in de versnellingsbakken zijn voor de lichte, en de zwaardere (in cc's) motoren hetzelfde. Ik denk dat dat ook al gold bij de 4- bakken van de /5 serie. Dit volgens mij uitgezonderd van de R45, en de R65. types. De eindoverbrenging van je cardan (dus niet de versnellingsbak) bepaald dus of je een wat kortere eindoverbrenging hebt, of een wat langere. Bedenk dat er best wel eens wat werd gesleuteld aan de motoren, en er wellicht een verkeerd type eindoverbrenging van je cardan is geplaatst, of misschien een verkeerd type (ruil) snelheidsmeter. Ook zijn er speciale (lees kortere) cardan overbrengingen voor zijspan motoren geleverd, echter hoort daar volgens mij weer een corresponderende snelheidsmeter bij. In Theorie zou je dus zelfs een ex zijspan motor kunnen hebben waarvan het zijspan is gedemonteerd. Een kortere eindoverbrenging zou dan te verklaren zijn. Echter weet ik niet of de 60/5 serie met ooit een zijspancombinatie is geleverd. De 600 cc combinatie plus 4 bak, met zijspan zou waarschijnlijk niet erg krachtig zijn. Plus het feit dat er dan een paar montagepunten voor een zijspan te vinden zouden moeten zijn op het frame van jouw motor. Ik ben alleen niet goed thuis in de /5 serie motoren. Dus weet ik niet precies welk W= nummer bij welk eindoverbrengingsnummer op jouw cardan hoort. Maar dat weet iemand hier op het forum vast wel, of moet op te zoeken zijn op het interweb.. Volgens mij moet m'n stukje grofweg wel kloppen zo, echter lig ik ook niet elke dag onder m'n motor dus: staan er fouten in hoor ik het ook graag van de forumleden die iets meer van de /5 serie weten. groetjes, Kees.
10-04-2014, 12:25 PM
Hallo Kees,
dank voor antwoord heel logisch verhaal heb meteen gekeken naar mijn teller er staat geen enkel getal op behalve dan u = 1000pm wellicht staat het onder de teller kon daarvan de helft zien (koplamp glas eraf) er staat daar verder niets dan ac 12v wie weet meer over de tellers van de r60/5 zou het kunnen zijn dat deze van een r75/5 komt? zou ook nog kunnen dat er wel 37/11 op eindoverbrenging staat maar dat er inwendig toch een andere overbrenging inzit...??? hoi rob
10-04-2014, 03:46 PM
Dit is makkelijk te checken. rubber tussen bak en brug losmaken. als je je cardanas 37 keer ronddraait, moet je wiel elf keer rond zijn gegaan...., Groeten, Lei.
10-04-2014, 04:46 PM
goed idee...gaan we checken....!
|
« Next Oldest | Next Newest »
|