Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bmw r60/5
#16
Hoi Bor,

(Ik ga in mijn volgende stukje even uit van een /7 serie waar ik wat meer van weet,
maar volgens mij moet de theorie wel aardig corresponderen met jouw motor.)

Ok., Nu staat er als het goed is in je kilometerteller ( snelheidsmeter) net onder het draaipunt van je kilometerteller naald een W getal Ongeveer zoals : W=... (Op de puntjes waarschijnlijk een 3 cijferig getal. Kun je dit getal even opzoeken en hier vermelden?

De eindoverbrenging van je cardan ( 37/11) zou moeten corresponderen met bepaald W=... getal op je kilometerteller, om de juiste snelheid aan te kunnen geven.

(De juiste combinatie van tandwieltjes in je snelheidsmeter moet dus corresponderen met de tandwielverhouding van de eind overbrenging van je cardan.)

Even los hiervan,: De tandwiel verhouding in de versnellingsbakken zijn voor de lichte, en de zwaardere (in cc's) motoren hetzelfde.
Ik denk dat dat ook al gold bij de 4- bakken van de /5 serie.
Dit volgens mij uitgezonderd van de R45, en de R65. types.

De eindoverbrenging van je cardan (dus niet de versnellingsbak) bepaald dus of je een wat kortere eindoverbrenging hebt, of een wat langere.

Bedenk dat er best wel eens wat werd gesleuteld aan de motoren, en er wellicht
een verkeerd type eindoverbrenging van je cardan is geplaatst, of misschien een
verkeerd type (ruil) snelheidsmeter.

Ook zijn er speciale (lees kortere) cardan overbrengingen voor zijspan motoren geleverd, echter hoort daar volgens mij weer een corresponderende snelheidsmeter bij.

In Theorie zou je dus zelfs een ex zijspan motor kunnen hebben waarvan het zijspan is gedemonteerd. Een kortere eindoverbrenging zou dan te verklaren zijn. Echter weet ik niet of de 60/5 serie met ooit een zijspancombinatie is geleverd.
De 600 cc combinatie plus 4 bak, met zijspan zou waarschijnlijk niet erg krachtig zijn.
Plus het feit dat er dan een paar montagepunten voor een zijspan te vinden zouden moeten zijn op het frame van jouw motor.

Ik ben alleen niet goed thuis in de /5 serie motoren.
Dus weet ik niet precies welk W= nummer bij welk eindoverbrengingsnummer op jouw cardan hoort.
Maar dat weet iemand hier op het forum vast wel, of moet op te zoeken zijn op het interweb..

Volgens mij moet m'n stukje grofweg wel kloppen zo, echter lig ik ook niet elke dag onder m'n motor dus: staan er fouten in hoor ik het ook graag van de forumleden die iets meer van de /5 serie weten.

groetjes, Kees.
Reply


Messages In This Thread
bmw r60/5 - by bor - 09-29-2014, 05:44 AM
bmw r60/5 - by Guest - 09-29-2014, 11:24 AM
bmw r60/5 - by Guest - 09-29-2014, 01:25 PM
bmw r60/5 - by Guest - 09-29-2014, 03:06 PM
bmw r60/5 - by Guest - 09-29-2014, 06:37 PM
bmw r60/5 - by Guest - 09-30-2014, 03:54 AM
bmw r60/5 - by Guest - 09-30-2014, 12:25 PM
bmw r60/5 - by Guest - 09-30-2014, 04:33 PM
bmw r60/5 - by Guest - 09-30-2014, 05:33 PM
bmw r60/5 - by Guest - 09-30-2014, 05:50 PM
bmw r60/5 - by Guest - 09-30-2014, 06:14 PM
bmw r60/5 - by Guest - 09-30-2014, 09:17 PM
bmw r60/5 - by Guest - 09-30-2014, 10:43 PM
bmw r60/5 - by Guest - 10-01-2014, 09:29 AM
bmw r60/5 - by Guest - 10-03-2014, 11:05 AM
bmw r60/5 - by Guest - 10-03-2014, 09:25 PM
bmw r60/5 - by Guest - 10-04-2014, 12:25 PM
bmw r60/5 - by Guest - 10-04-2014, 03:46 PM
bmw r60/5 - by Guest - 10-04-2014, 04:46 PM

Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)