Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bmw r100 rs wordt te warm
Ongeveer na 90 km aan 115km/uur bij temp van 10 graden werd mijn olie in mijn blok 120 graden.

Gegevens:
Nieuwe bougies koffiebruin kleur.
Elektronische ontsteking
Uitlaat tape
Standaard carbs

Wat vreemd is dat ik mijn oliekoeler kan vasthouden terwijl mijn blok 120 graden heeft. Dus ik gok dat de temperatuur meter van de oliekoeler kapot is.

Iemand daar ervaring mee ? Of gewoon vervangen of upgraden ?
Reply
Is het circuit van de oliekoeler wel ontlucht?
Trouwens ik heb eens gelezen dat de oppervlakte van die koeler te klein is om echt iets af te doen.
groeten,
Julien
Reply
Hoe ontlucht je zo iets ? Mss best een upgrade kopen dan?
Reply
Welk bouwjaar is jouw motor? Ik heb alleen een wat ouder werkplaatshandboek en kan daar niets van olietemperatuurmeters teug vinden. Of is die later ingebouwd? Waar zit de zender? Meest logisch is ergens in het blok/carterpan, want die temperatuur wil je weten.
Als de motor wel warm wordt maar de oliekoeler niet zou ik als eerste de thermostaat controleren, die zit in het potje dat aan de deksel van het oliefilter hangt, waar ook de koelslangen aangesloten zitten.
Reply
Olietemperatuurmeter is ter vervanging van men oliepeilstok.
Just mijn olie gemeten en hij was onder het min. Wat raar is want ik heb net n roadtrip van 750 km erop zitten. En ervoor heb ik wel gecheck en niveau was perfect.
Reply
Hallo Floris,

Doe jezelf een plezier en doe de gewone peilstok er weer in. De boxermotoren zijn thermisch gezond en er is dus geen noodzaak om temperatuur te meten.

Groeten, Ton
Reply
Thermisch gezond ? Als ge in de fille staat in londen noem ik da niemer thermische gezond en dan wil ik graag weten hoe hoog men temperatuur is = hoe dun mijn olie is. Te dun heeft olie meer kans om in de verbrandings kamer te komen. Slechte smering en te hoge temperaturen van alle materialen zoals dichtingen....

Btw geen wind is geen koeling.
Reply
Heb je een voorbeeld van een BMW boxermotor die door te hoge temperatuur is kapotgelopen? Ik moet de eerste nog zien. Deze boxermotoren zijn volop in de woestijn ingezet vroeger en konden de hoge temperaturen aan. Zonder oliekoeler en met olie van veel minder goede kwaliteit dan die er nu is.

Of je de olietemperatuur wilt weten, moet je helemaal zelf weten natuurlijk, alleen wat meet je dan? Weet je welke temperatuur nog wel en welke temperatuur niet meer toelaatbaar is? Op welk punt plaats je een sensor om de temperatuur te bepalen?

Reply
Ter info!

http://www.hotrod.nl/PDF/olietemperatuur.pdf

Bep
Reply
Mooie uitleg. Meten is weten en verteld iets over je motor. Bij 120 stop ik toch. Maar ik heb wel geen idee hoe lang hij 120 graden was geweest.

Iemand ervaring met extra olie adapters ?
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)