Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
/7 relais plaatsen op een /5
die spanning op 31b kan, maar moet weg zijn als je op de startknop duwd (deze schakeld naar massa) dat je wel spanning meet komt doordat er geen stroom loopt als je het stekkertje er af hebt, die spanning komt dan van D+

er mist het Peters Handboek schema zo te zien een draad en wel een gr-zw naar de plus achter het contact, de nu getoonde gr-zw draad gaat via de achterrem schakelaar naar het achterlicht, deze moet dus ergens spanning krijgen

kijk ter vergelijk even naar het /6 schema hier wordt de draad wel getoond
maar je relais klikt wel als je knop indrukt ? dan zou hij 30 met 87 moeten doorverbinden

ik zou eerst het relais er af halen en los kijken of hij schakeld

succes
Reynout
Reply
Op het /5 schema staat geen groenzwarte draad is dit niet de draad naar de koppeling een /6 heeft een extra beveiliging erop zodat je niet in de versnelling kan starten alleen met je koppelingshendel ingedrukt wel. (die groen/zwarte draden zijn op een /5 schema groen)
De stroom gaat idd weg als ik de startknop indruk van 31b, en hij klikt dan ook dus schakeld wel lijkt mij...

zoeken zoeken zoeken haha
Reply
Klikken van een relais is het aantrekken van het anker. Maar dat wil nog niet zeggen dat de kontakten dan ook doorverbonden worden. Door vervuiling, inbranden of slijtage kan het kontakt te veel weerstand hebben of zelfs helemaal niet doorverbinden.
Reply
Ok ja de zwarte draad op dertig krijgt ook geen stroom, vandaag heb ik de startrelais van de /7 erop gezet, de blauwe draad rechtstreeks door verbonden naar het controle lampje zoals op het /7 schema.
Ook de /7 relais klikt maar starten wil hij niet.
FF alles gecontroleerd bij de startmotor en bij de stator en het anker, zag nu dat een draadje van een van de koolborsteltjes los zat. Heb maar gelijk twee nieuwe besteld miss dat dit de oorzaak was....??
Reply
geen groen-zwart ?
heb je zeker een ander schema en mazzel omdat daarin blijkbaar die ene draad wel in getekend is ..

maar op de zwarte draad van het /7 relais (pin 30) nu wel spanning als hij klikt ?
gr
Reynout
Reply
Hoi ja hij geeft nu wel stroom door aan de zwarte draad, wacht nu ff op de nieuwe koolborsteltjes
Reply
Als het schema niet al te veel veranderd is bij latere typen loopt de bekrachtiginsstroom voor het grote startrelais bovenop de startmotor via de koolborstels. Als daar een verbinding los is komt ook dat grote relais niet in.
Reply
Ok ik hoop dat dat dan het probleem is krijg vandaag de koolborstels binnen.
Reply
Zo volgens mij word ik gek...vandaag de koolborsteltjes vervangen en de condensator geplaatst. Als ik nu de massakabel aan de accu hou begint de Motor gelijk te starten. Startrelais eraf start hij nog steeds. de draden van de koolborsteltjes eraf hij start nog steeds. En de alles terwijl het contact uit staat.

snap er niks van
Reply
Pff ... ben er eindelijk uit ik had twee zwarte draden eentje voor naar de bobine en eentje voor naar de startmotor om gedraaid. Ik heb alles startrelais bobine accu bij elkaar zitten onder het zadel vandaar had ik daar twee zwarte draden en had ze door elkaar gehaald.

Alles werkt nu hahaha
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)