09-01-2014, 03:20 AM
Goedemorgen Gents,
Dit fenomeen kennen meerderen onder ons.
Hieronder zie je het km-deel uit het tellerblok liggen.
Een klein asje van 3 mm met een aantal kleine witte overneemwieltjes is al gedemonteerd en niet zichtbaar op deze foto.
In mijn geval lag het niet draaien aan de verbinding tussen de "hoofd-as" en het zinken aandrijf tandwieltje.
In de tijd is de knijpkracht weggeebt en het tandwieltje slipt dan om de as.
Ik heb met een 6 mm stift een flinke klap op het centrum van het tandwieltje gegeven, waardoor het centrale gat kleiner werd geperst.
Bij de montage moest ik een flinke schuifkracht uitoefenen dus het zal wel weer een tijdje goed gaan.
De voorzichtige demontage en -montage van het hele tellerblok is een geraffineerd klusje, waarvoor je het best achter een schoon bureau kan gaan zitten en alle stappen kan fotograferen. Je kan tevens met wasbenzine en schone tissues de glaasjes van het tellerblok aan de binnenkant schoonmaken.
De hobbyist levert trouwens de rubber omrandingen die op het tellerblok zitten, de mijne waren na 35 jaar trouwe dienst wel behoorlijk vergaan.
Groeten Louis van rijn, R100RS 1979 240.000 km
Dit fenomeen kennen meerderen onder ons.
Hieronder zie je het km-deel uit het tellerblok liggen.
Een klein asje van 3 mm met een aantal kleine witte overneemwieltjes is al gedemonteerd en niet zichtbaar op deze foto.
In mijn geval lag het niet draaien aan de verbinding tussen de "hoofd-as" en het zinken aandrijf tandwieltje.
In de tijd is de knijpkracht weggeebt en het tandwieltje slipt dan om de as.
Ik heb met een 6 mm stift een flinke klap op het centrum van het tandwieltje gegeven, waardoor het centrale gat kleiner werd geperst.
Bij de montage moest ik een flinke schuifkracht uitoefenen dus het zal wel weer een tijdje goed gaan.
De voorzichtige demontage en -montage van het hele tellerblok is een geraffineerd klusje, waarvoor je het best achter een schoon bureau kan gaan zitten en alle stappen kan fotograferen. Je kan tevens met wasbenzine en schone tissues de glaasjes van het tellerblok aan de binnenkant schoonmaken.
De hobbyist levert trouwens de rubber omrandingen die op het tellerblok zitten, de mijne waren na 35 jaar trouwe dienst wel behoorlijk vergaan.
Groeten Louis van rijn, R100RS 1979 240.000 km