het bleek idd water achter het kleppendeksel. dank voor de reacties. inhouden/stotteren van de motor houdt echter aan. carburatie is gecheckt en ultrasoon gereinigd. contactpunten gesteld, vervroeger gecheckt en timing gesteld. probleem blijft. stroboscoop erop gezet en hoewel de timing bij stationair toerental ok is en bij 3.000 rpm op de f komt, verspringt dee voortdurend naar te vroeg, te laat etc. ik begrijp er niets van...
Hoera! In elk geval geen koppakking.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Versleten distributieketting + tandwiel(en)???
Hi Jogchum,
1. Dat sissen kennen we uiteraard: water kookt weg.
Er kan overigens ook water IN je cilinder lopen als de machine lang in de regen staat. Het loopt via de onderkant van de lucht aanzuigpijp en een heel klein lekje in de rubber in de kop en druppelt via de carterontluchting (condens) er ook in. Lichte roest in een cilinder getuigde daar van.
Waterdruppels in de kleptuimelaarkamer is ook mogelijk, dito via een miniscuul lekje en regen.
Een R hoort indien buiten gestald altijd onder een afdak of regenhoes te staan.
Kijk eens of er na een nacht stilstand water in je benzine zit:
- kraantjes dicht
- slangetje los van de betreffende carb, bierglaasje eronder
- kraantje op reserve: laagste niveau komt mee.
- kraantje dicht en benzine beoordelen.
- vlotterbakken even beoordelen: er horen geen waterdruppels in te zitten.
2. Onregelmatig draaien is vaak een lekvonk van de hoogspanningskabel naar aarde. In een pikdonkere garage heb ik eens kort staan draaien en toen zag ik mooi lichtblauw vuurwerk van de bougiekap naar de cilinderkop. Tot 10 mm kan de vonk wel springen. Leuk voor in een disco maar niet op mijn BMW.
Vervangen en toen was alles OK.
groetjes Louis R100RS 1979