Posts: 3
Threads: 3
Joined: Aug 2014
Reputation:
0
hallo mede petrolheads, ik onlangs een zwaar verwaarloosde r100rt gekocht om op te knappen. motor met veel moeite kunnen starten op autoaccu en net aan naar huis kunnen rijden (choke aan anders sloeg ie af). Vlak bij huis begon motor in te houden. Vermoedelijk een brandstofprobleem, dus tank ontroest, carburateurs en sproeiers schoon gemaakt. motor loopt nu goed stationair maar pakt niet goed op en/want linker cilinder doet niet mee. Nadat contact is uitgezet, komt er een zacht sissend geluid uit de linker cilinderkop dat wel meer dan 2 minuten aanhoudt. lijkt dus op een lek in de kop maar verklaart dit ook dat de cilinder niets doet bij gas geven?
Normaal zou de carburatie ( verstopping, membraan, enz.) hoofdverdachte zijn maar ik zou omdat er blijkbaar iets sist de compressie eens meten.
Klepspeling is OK?
Met vriendelijke groet,
PeterH
Koppakking? Bougie goed vast?
dank voor je reactie. ik heb de klepspeling nog niet gecheckt (die zou dus dan te strak staan afgesteld) maar ik vermoed toch ook dat het met de carburatie te maken heeft. ga beide zaken vanmiddag weer controleren.
eerste gedachte bij sissend geluid was de koppakking. bougie gecheckt en lijkt allemaal in orde...
Sissend geluid is waarschijnlijk vocht vuil in het kleppendeksel, daar waar de centrale bout doorheen gaat. Komt door regen of wassen, kan geen kwaad, verdampt vanzelf als je motor goed warm is.
deze ruimte staat dus NIET in verbinding met de klep kamers
Dat is dus water in het decolleté van de cilinderkop.
Water in holte in kleppendeksel komt alleen voor bij de rechthoekige kleppendeksels. Als dit het is, dan is er niets aan de hand. Dit kan absoluut geen kwaad.
Groeten, Ton
Het raadsel van het sissen is hiermee (hopelijk) opgelost, nu nog het inhouden van de motor.
Ik vermoed carburatieproblemen.