Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Krukas BMW R51/2 zit tijdens restauratie ineens vast...????
Nee het blok is niet gemonteerd de motor ligt uit elkaar maar dan ook helemaal, in onderdelen gekocht. er zijn al veel delen weer klaar ben nu dus met het blok bezig. de versnellingsbak is klaar en niet gemonteerd ook de ashouder en het cardan zijn klaar. Ik heb de distributie ook los gehad en echt alleen de krukas zit vast de nokkenassen draaien gewoon en ook de dynamo. Denk dat ik ook de koppeling en het vliegwiel ga demonteren om te kijken of het miss daar aan ligt maar moet nog wat lange bouten daarvoor kopen met fijne draad.
Tis ook gek dat hij in een keer vast zit hij draaide gewoon goed en ik had compressie.......
Reply
Het blok lag niet uit elkaar toen ik het kocht, zat gewoon in elkaar en draaide.
Reply
Als je blok krukas-lagerschade heeft (laten we dat niet hopen) ,dan is het mogelijk dat de uitgesleten lagerschalen los komen en over elkaar draaien en de krukas klem zetten.
Dit heb ik echter slechts 1 keer bij een simca blok meegemaakt.

Bep
Reply
Ik vrees ook dat het een krukaslager is, maar omdat het bij de R51/2 voor zover ik weet om kogellagers gaat mogelijk iets tussen de kogels of een defecte kooi o.i.d.
Het verwijderen van het vliegwiel is sowieso een eerste stap richting uithalen krukas.

@Frankie1812: mogelijk ten overvloede:als de krukas er toch uit is: indien er olie-slinger ringen op de krukas zitten, controleren op vervuiling en schoonmaken.Kleine moeite, enorm plezier voor de smering.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Ja ok de lager aan de zijde van de distributieketting ziet er op zicht nog goed uit, maar dat van de olieslingerplaten weet ik en daarom is het misschien wel beter de krukas eruit te halen en de lagers te vernieuwen en de slingerplaten te reinigen, alles ligt nu toch zover open.

Dacht eerst het blok te spoelen zodat hij er niet uit zou hoeven maar ja nu hij toch vast zit.
Reply
Succes! ( En mooi dat je zo'n oude dame een 2e leven geeft)

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Spoelen gaat sowieso niet. Krukas moet los en lagers eraf.
Is het niet zo dat de krukas wat naar achter is geschoven in het huis? Als het voorste lager niet goed vast zit kan dat gebeuren
Reply
Ok dan breng ik hem wel weg om de krukas eruit te halen en lagers te vernieuwen, of hij verschoven is durf ik niet te zeggen. wacht nu ff op wat tools om de koppelingsplaat en het vliegwiel te verwijderen miss dat ik dan iets kan zien.
Reply
Vandaag de koppeling en het vliegwiel gedemonteerd en alles is weer los, krukas en zuigers draaien weer heel soepel. wat nou de oorzaak was weet ik niet echt. Heb de versnellingsbak er een keer aangehangen miss dat hij toen niet goed zat en te hard op de krukas heeft gedrukt of zo...??

Reply
Je schrijft niet of het vliegwiel (alweer) gemonteerd is nu het soepel draait?

Groeten, Ton
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)