Threads: 10
Hallo Ik ben een BMW R51/2 aan het restaureren, cilinders er een voor een afgehaald gestraald gereinigd en weer opgebouwd niks aan de hand alles draait gewoon. Tweede cilinder hetzelfde en wwer opgebouwd nu blijkt dat de krukas helemaal vast zit hij wil niet meer draaien.....???? Iemand enig idee waaraan dit kan liggen.
Groetjes Frank
misschien een rare vraag maar staat je klepspeling wel 360 graden (?) verdraaid tov de andere cilinder ?
dit omdat anders de zuiger tegen je kleppen aan komt.
Gr Tonky
Het lichten van de kleppen wordt door de nokkenas bepaald en dat is er maar één voor beide cilinders, dus dat kan niet fout gaan. Wat wel kan zijn is dat één of beide stoterstangen niet goed in de nokvolger zit en daardoor de klep veel verder opent dan hoort.
Het lijkt mij ook niet waarschijnlijk dat een stoterstang verkeerd in de nokvolger zit. Als dat zo zou zijn zou de krukas volgens mij wel een slag de andere richting gedraaid kunnen worden. Of zie ik dit verkeerd?
Frits
Had je al olie in het carter gedaan? Zo ja heb je de motor daarna misschien op zijn kant gehouden. De olie kan dan langs de zuigerveren lopen en er kan zo olie boven de zuiger komen. Olie is niet samendrukbaar. Eenvoudig te controleren door de bougies eruit te halen en te kijken of hij dan wel rond draait en of er uit het betreffende bougiegat een golf olie komt (is mij ooit gebeurd na een ongeval waarbij de motor half op zijn kop kwam te liggen). Een andere reden kan zijn dat er een stootrand in de cylinder zit en dat je een dunnere voetpakking gebruikt hebt waardoor de bovenste zuigerveer vast loopt op de stootrand. Ik heb ooit een BSA gehad die vastsloeg tijdens de eerste proefrit maar dat kwam omdat de speling tussen de uitlaatklep en de klepgeleider te klein was en de klepsteel vastliep toen hij heet werd. Gelukkig bleef de zaak wel heel opdat net het gebeurde toen de motor stationair draaide.
Nou ik heb de cilinders er allebeide weer af gehaald helemaal en er zit nog steeds geen beweging in de krukas. Ik had eerst de olie afgetapt en toen de cilinders en de koppen er eerst aan de ene zijde afgehaald schoongemaakt gestraald ect en toen de andere kant hetzelfde.
Toen ik de eerste cilinder met kop weer geplaatst had was er nog niks aan de hand dit was op de eerste dag. Had mijn broer gebeld en hij zij dat miss omdat het blok zonder olie heeft gestaan een dag dat er oude smurrie miss in de lagers van de krukas zijn gaan zitten waardoor deze nu vast zit en dat ik waarschijnlijk de krukas eruit moet halen. Dit wilde ik juist niet doen vond de cilinders al eng maar dat is gelukkig wel gelukt maar ja hoe nu verder...??
Blok zag er al zo mooi uit :-((
Pracht blok, en de 51/2 is een nogal unieke machine, omdat er maar zo weinig van gemaakt zijn.
Blok-ontwerp wijkt (dus) nogal af van wat op dit forum gebruikelijk is, en mogelijk schieten standaard oplossingen daardoor tekort.
De vraag is of het de krukas is die vast zit of één van de functies die er direct of indirect aan hangen.
Cilinders enz. zijn er weer af, dus geen oorzaak.
Blok is verder nog volledig gemonteerd?
Met vriendelijke groet,
PeterH
Als ik mij niet vergis loopt de nokkenasketting ook over de dynamo, zit daar misschien iets vast?
Oliepomp geblokkeerd? Zit het blok nog in het frame, versnellingsbak geblokkeerd?
Succes met zoeken
Hugo