Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:
De achterrem van mijn R80/7 (wiel van een R65LS, dus trommel diam. 220 mm) remt voor geen meter. Na schoonmaken en opschuren van de remschoenen is het tijdelijk beter, maar nog lang niet optimaal.
Iemand ervaring met andere merken remschoenen of andere (technische) tips om de remwerking te verbeteren?
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Je kunt nieuwe voeringen monteren van een zachter materiaal bv Ferodo AM4.
Daarna de remschoenen pas laten draaien in de trommel, een beetje remmenbedrijf regelt dat zo voor je.
Groet, Paul.
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:
Paul,
Dat begrijp ik even niet. De remvoering zit toch op de remschoenen? (bij mij tenminste wel). Wat zou je daar pas aan laten draaien dan? Of haal ik iets door elkaar?
Reactie van bezoeker 'louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:
Morgen!
Ik denk dat paul bedoeld dat de diameter van de remschoenen moeten worden aangepast op de trommel. Als dat zo is, dan zou de remschoen overal tegelijk de trommel pakken en de remkracht optimaal zijn. Dit zou de kunnen doen door de trommel nauwkeurig opte meten, en een rond draaiende beitel op die maat aftestellen. De ronddraaiende beitel freest dan de remschoenen op de remankerplaat precies pas.
Overigens heb ik ook trommel rem troubles gehad met een R60/5, er was cardanolie op gekomen. Het vervangen van de grote ronde olie keerring bracht maar tijdelijk uitkomst, ook de cardan ontluchter moet van het nieuwe type zijn, en de olie keerring die de cardanas olie scheidt van de cardan klont moet perfect zijn. Er zijn dus veel maaren aan dit ontwerp verbonden. Uiteindelijk heb ik een extra dammetje aangebracht tussen de remtrommelruimte en het olie-drain gaatje. Dit gaatje zorgt ervoor dat eventuele lek(cardan)olie niet op de remvoering kan lopen, edoch dat gaatje werkt alleen als je de motor op de midden bok zet...niet met de zijstandaard. Een soort dijkje van 5 mm aluminium bracht hier dus de uitkomst, een hollandse oplossing
Denk je dat BMW perfect is? forget it.. Er kan veel aan verbeterd worden.
De voorremkabel heeft nogal veel last van z.g stick-slip verschijnsel, dat doceren moeilijker maakt. In het orginele handboekje staat overigens dat je elke 3 maanden deze kabel moet olieen.. je bent er dus leuk zoet mee, maar een hobby moet je hebben neit waar?
Sleutel ze.
Louis
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:
Ha zo, dus zodanig bijdraaien dat de remschoen overal pakt. Bedankt voor de uitleg, is duidelijk zo!
En BMW is zeker niet perfect maar wel geweldig uiteraard.
Troubles met de voorrem heb ik niet, daar zit een dubbele schijfrem in!
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:
Ik ben net sinds 2 weken de trotse eigenaar van een R90S uit 1974, min-of-meer gevonden in een schuur want hij heeft een aantal jaren stilgestaan. (43000 op de teller) Nu is deze de opvolger van een Guzzi V50, maar zelfs dit kleine Guzzietje remt 10x beter dan de BMW. Nu vermoed ik dat dit te maken heeft met de kabelbediening naar de rempomp onder de tank EN de rubber slangen naar de klauwen. Als ik bv. een Brembo rempomp op het stuur monteer met stalen leidingen naar de schijven, zegt mijn logisch verstand dat het dan beter wordt? (a la Guzzi op het moment zonder integraal remsysteem) Of zou enkel de remslangen vervangen (die zijn al oud en droog dus moeten sowieso) en zachtere blokken monteren al effect hebben? Welke blokken zijn dan aan te bevelen?
De motor is nog 100% origineel en ik wil er eigenlijk niet te veel aan verbouwen (rempomp op het stuur enzo) maar een beetje knappe remmen zijn wel belangrijk!
Iemand ervaringen met een rempomp op het stuur en/of welke blokken?
Groeten en alvast bedankt,
Jeroen
PS er zit een valbeugel op... hoort die bij dit model of is dit after-market?
Reactie van bezoeker 'Anthony', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb zelf een r90s uit 75 en mijn remmen zijn, in de tijd gezien, prima. Ik heb zachte blokken. Wellicht dat je eens kan beginnen met het verversen van de remolie. Persoonlijk zou ik proberen de motor zo origineel mogelijk te houden. Valbeugels zijn altijd bij BMW een optie, geven niets weg!
Wie je ook goed kan informeren is FTR in Bergambacht. Hebben mijn BMW's ook in onderhoud en bij heel erg tevreden over hun werk. (is geen reclame boodschap)
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
De remmen van een R90S zijn m.i. niet meer dan marginaal.
Zeker als het spul al een tijd staat, en de remvloeistof vervuild is.
Staal-omvlochten remleidingen zijn een hele verbetering, en staat ook mooier.
Samen met zachte blokken en 1x per jaar vloeistof verversen, dan ben je al een heel eind.
Ook zou je er een pomp van een R65 o.i.d. op kunnen zetten, met een dubbele banjo bout en 2 slangen naar omlaag.
Je houdt dan de originele schakelaar.
Leiding en banjo's kan je los kopen, en zelf pas maken.
Of laten maken bij een goede remmenspecialist.
Groet, Paul.
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo tesamen,
Allereerst bedankt voor alle reacties. De snelheid verbaast me zelfs een beetje maar ik zal pogen hier regelmatig terug te komen :-)
Ik was al van plan de remslangen te vervangen voor RVS omwikkelde door de goede ervaringen op de Guzzi (daar zaten ze al op). Voor de remblokken zal ik wat zachtere blokken nemen. Remvloeistof moest ik toch al vernieuwen want het lijkt met niet bevordelijk voor het lakwerk als ik de remslangen er zo afruk... De rempomp laat ik voorlopig nog zo maar ik houd de tip van Paul zeker in het achterhoofd. Het ding remt nu zo slecht dat het gewoon gevaarlijk is dus beter kan heel snel!
Het viel me trouwens op dat de BMW remmen met maar 1 zuigertje en een vast blok werken... Mijn Guzzi (is trouwens uit '79) heeft kleine Brembo's (die je ook op 500 Morini's en Laverda's vindt) en die hebben twee zuigers. Een directe vergelijking gaat m.i. dus ook mank...
Groeten en nogmaals dank,
Jeroen
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo tesamen,
Allereerst bedankt voor alle reacties. De snelheid verbaast me zelfs een beetje maar ik zal pogen hier regelmatig terug te komen :-)
Ik was al van plan de remslangen te vervangen voor RVS omwikkelde door de goede ervaringen op de Guzzi (daar zaten ze al op). Voor de remblokken zal ik wat zachtere blokken nemen. Remvloeistof moest ik toch al vernieuwen want het lijkt met niet bevordelijk voor het lakwerk als ik de remslangen er zo afruk... De rempomp laat ik voorlopig nog zo maar ik houd de tip van Paul zeker in het achterhoofd. Het ding remt nu zo slecht dat het gewoon gevaarlijk is dus beter kan heel snel!
Groeten en nogmaals dank,
Jeroen
Het viel me trouwens op dat de BMW remmen met maar 1 zuigertje en een vast blok werken... Mijn Guzzi (is trouwens uit '79) heeft kleine Brembo's (die je ook op 500 Morini's en Laverda's vindt) en die hebben twee zuigers. Een directe vergelijking gaat m.i. dus ook mank...