Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
juiste volgorde montage oliefilter R100GS (met oliekoeler)
Hallo, bij het vervangen van mijn oliefilter ben ik gaan twijfelen...

Bij een nieuwe oliefilter zit een zwarte o-ring en het is duidelijk waar die terecht moet komen. Er zijn ook een witte o-ring en een dun metalen onderlegplaatje van dezelfde diameter.

Moet de witte o-ring eerst op het deksel en daarop het onderlegplaatje? Of is het andersom? Ik vind in de literatuur geen tekening die
Reply
Hallo Bart, vanaf het blok gezien monteer je eerst de metalen ring, dan de siliconen ring en dan het deksel.
Succes ! Ed
Reply
Dankjewel Ed. Groeten, Bart
Reply
Op blz 24 en 25 van de nieuwste peters staat zeer duidelijk aangegeven hoe het een en ander gemonteerd moet worden
Het hangt geheel van de stalen buis af waar je filter in zit.
Je kunt niet zo zeggen dat je alles nodig hebt
Als je de metalen ring nodig hebt heb je ook de pakking nodig.
Maar dit alles in het handboek.
Reply
De papieren pakking is niet altijd nodig, ik weet niet precies waar de scheiding ligt, maar sowieso vanaf /7 en hoger heeft de papieren pakking geen functie en is zelfs contraproductief. De afdichting geschiedt enkel en alleen door de witte rubber ring. Afhankelijk van hoe diep de stalen buis waar het oliefilter in gemonteerd wordt in het blok ligt, is er één of meerdere metalen ring(en) nodig om de witte rubber ring op de juiste voorspanning te brengen zodat deze goed kan afdichten. De juiste montagevolgorde is vanaf het motorblok gezien: metalen ring(en), witte rubber ring en dan het deksel, vanaf /7 ZONDER papieren pakking.

Groeten, Ton

Quote:... Als je de metalen ring nodig hebt heb je ook de pakking nodig.
Maar dit alles in het handboek.

Reply
meten is weten !!
Reply
Als je de stalen onderlegring gebruikt gebruik je de pakking om het diepte verschil op te lossen.
In dit verhaal over oliedruk ook een stuk over de problemen met het filter en de diepte van de filter buis.

http://www.bmwboxerclub.nl/v2/index.php/...n/oliedruk

Pieter
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)