Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
motor start niet meer in de bergen
Ik ben nieuw op dit forum en niet een al te grote techneut. Deze week ben ik met mijn vrouw bergpassen aan het rijden in Zwitserland met onze BMW 75/5 uit 1972. De motor heb ik 10 jaar geleden gerestaureerd gekocht. Hij is voorzien van elektronische ontsteking. Er zit een 'nat' luchtfilter is van K&N (?). De motor loopt in Nederland perfect, maar in de bergen gaat hij stationair steeds langzamer lopen naarmate we hoger de bergen in gaan. Vanaf ongeveer 1500 meter en hoger wil de motor niet meer starten. In eerste instantie bleek hij verzopen te zijn en heb ik de vlotter van de carburateur goed afgesteld. Dit heeft niet geholpen. Vervolgens bougies eruit, paar keer rond laten draaien, spul weer in elkaar en het starten lukte weer. Helaas vanmiddag het schroefdraad van de linker kop (bougie) kapot gedraaid, waardoor in Nederland dit gerepareerd moet worden. Gelukkig wel weer van de berg afgekomen. Ik vraag me nu af of iemand een idee heeft waardoor op grote hoogte de motor niet meer wil starten. Ik heb ook het vonken nog gecontroleerd en dat gaat prima. Zodra we weer op 'normale' hoogte zijn start de motor weer prima en loopt weer netje stationair. Lijkt dus iets met lucht te maken te hebben. Ik heb 'normaal 95' getankt.
Het rijden door de bergen is nu dus gestopt, want de volgende keer kom ik misschien niet meer van de berg af.
Reply
Op hoogte een lagere luchtdruk, dus een rijker mengsel.Bij start van een koude motor is op (grotere) hoogte het gebruik van de choke vaak overbodig, dan zelfs risico van verzuipen.

Als je echt hoog zit staan carb. motoren gewoon te roeten, zo onvolledig is de verbranding,
Een injectiemotor als b.v.b. de oilheads heeft daar geen last van, omdat de ingespoten hoeveelheid gecorrigeerd wordt aan de heersende luchtdruk.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
dit lijkt me sterk op te weinig zuurstof... vreemd dat dit mogelijk is... spelen met de lucht benzine schroef kan dit oplossen. Ik weet wel dat kleine 'oude' sportvliegtuigjes een aparte lucht nafte schroef hebben als ze hoger willen gaan vliegen...
Reply
Geloof het maar, hoe hoger je komt des te minder vermogen wegens ademnood door zuurstofgebrek.
Mengsel wat magerder zetten is in een start-noodgeval als Milko had absoluut een oplossing, alleen moet je als je weer lager bent het spul wel weer terugstellen.
Verhaal vermeld niet of gebruik is gemaakt van de choke, dat kan op hoogte een "killer"zijn.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Ik heb van alles geprobeerd, ook met de choke, maar dat hielp uiteraard niet. De laatste keer dat ik de bougies eruit heb gehaald waren deze beiden droog. Om het stationair toerental hoger te houden heb ik wel de gasschroef wat verder ingedraaid en bij terugkomst weer terug gedraaid, maar de luchtmengsel schroef heb ik nog niet geprobeerd. Begrijp ik dan goed dat ik eigenlijk het stationair toerental teveel lucht moet geven? De eerste keer dat het gebeurde zat een van de bougies behoorlijk onder het roet. Mijn zwager die met zijn Honda achter mij reed vertelde dat bij het starten er wel af en toe een knal te horen viel. Met name de linker bougie was vuil, maar nadat ik de vlotter heb afgesteld (stond veel te veel benzine in de vlotterkamer) is dit niet meer het geval geweest.
Ik begrijp niet waarom de motor wel weer startte als de bougies eruit geweest zijn. Zou dit te maken kunnen hebben dat er dan verse lucht in de cilinders zit?
Reply
ben eens het met peterh , en dacht dat je de plunjernaald-hoogte moet veranderen
voor een betere lucht/benzine verhouding.
Reply
Bedankt voor de tips. Ik ga thuis de zaak maar eens uit elkaar halen en kijken hoe e.e.a. staat afgesteld. Voor nu gaat de motor maar weer op de motortrailer naar huis.
Reply
Klopt het dat bij armer afstellen (minder benzine) de luchtschroef uitgedraaid moet worden, waardoor er in verhouding meer lucht bij de benzine komt en andersom om het mengsel rijker te maken (meer benzine) de luchtschroef ingedraaid moet worden. Er zitten Bing vacuumcarburateurs op.
Reply
Nee, dat klopt niet, bij de Bing CV is het een benzine regelschroef.
Dus indraaien geeft een armer mengsel, uitdraaien rijker.

Ik heb een mogelijke oorzaak (beredeneerde gok) waarom de motor na het uitdraaien van de bougies het wel deed: in eerste instantie verzopen of een te hoge concentratie benzine t.o.v. lucht in de cilinder om goed te ontsteken dus begin verzuipen-, bougies er uit-overmaat aan benzine(damp) ontweken via de openingen, daarna wel starten.

Overigens is de kans op vervuiling van de bougies in de bergen ook groter, omdat onze motoren feitelijk afgesteld zijn voor zeeniveau, het wordt dus allemaal wat kritischer.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Hartelijk dank voor de goeie tips. In Nederland ga ik het grondig aanpakken (revisie koppen en carburateurs).
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)