Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Backfire rechter cilinder
Vonk is inmiddels ook matig. Net nog even naar de timing gekeken en of de puntjes schoon zijn. allemaal prima..
Reply
Contact van condensator naar de bobines, voeding bobines en serie-schakeling daartussen?
Als het spul zo lang stil gestaan heeft daar mogelijk corrosie?
Condensator was nieuw, dus dat zal het niet zijn.
Contactpunt-opening?
Aarding ontstekings-grondplaat?

Ik besef dat ik nu met hagel schiet...hopelijk weet iemand anders meer.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Quote:Nu krijg ik rechts alleen nog maar een backfire... verder niks meer

Begrijp ik het goed: wil het blok nu helemaal niet meer lopen ?, alleen maar backfire bij het starten ? en alleen maar aan de rechterkant ?, Mvgr. Klaas.
Reply
Zet de oude condensator er eens terug in.

Bep
Reply
Vertrouwen verloren in de ontsteking. Zojuist knoop maar door gehakt en een elektronische ontsteking besteld. Over twee weken op vakantie ermee en wil hem gewoon kunnen vertrouwen.

Loopt inderdaad helemaal niet meer. Zal de condensator nog eens proberen Bep, toch wel nieuwsgierig
Reply
Hi Gents,
Wat een tread!

De BMW met twee bobines vonkt tegelijk na de compressie- en nogeens in de uitlaatslag. Dat is een verloren vonk.
De krukas draait tweemaal rond voor een werkslag, de nokkenas een maal. In die ene maal moet hij twee maal een vonk maken. Er zitten dus twee nokken op de verdeler as.
These 1.
Als die top van de verdeler-as nu krom is vonkt een keer wat vroeger de andere keer wat later. Of er is een niet symmetrisch nokkenprofiel aanwezig op dat asje. De rechterkant heeft blijkbaar steeds de foute vonk te pakken.
Meten of nok niet slingert met meetklokje.
These 2.
Als de timing van de nokkenas een tandje is verzet, en het is een perfecte afstelling van de ontsteking mogelijk, je ziet er niets aan. Maar dan is ook je nokkentiming anders, en te vroeg openende inlaat petst terug. waarom? Een vroeg openende inlaatklep wordt geholpen met de aanzuizing door de weg-schietende uitlaatgassen, omdat het inlaatmengsel er achteraan rent. Heel mooi, maar werkt allen bij auto-motoren die juist dan niet vonken en een verdeler hebben. Daarom is een BMW eigenlijk niet te tunen tenzij je een elektronische kastje hebt die dat weet en dan niet vonkt.
Een tuningsnokkenas petst al snel terug bij een BMW door de verloren vonk en dat heb ik meer gelezen op dit forum.
These 3.
Gloeiresten. De carterventilatie gooit er (standaard) aan de rechterkant nogal wat olie uit en de rechterkop verkoolt sneller dan links. Als die zaak vervuilt is kunnen er vroege ontstekingen optreden. Kop trekken en kijken.
P.s bij een 4 cilinder boxer gaan er twee potten naar elkaar toe en de verdrongen lucht gaat naar de plaats waar de andere twee potten van elkaar afgaan. Bij een 2 cylinder boxer gaan er twee naar elkaar toe en de carterdamp wordt naar buiten geperst door de carter ventilatie en weer aangevuld door verdamping van de motorolie en zuigerveer lekgassen.

( wat een preek--zei hij beschouwend)

Groeten, Louis
R100RS '79 nu 237000 km, eerste blok.
Reply
Om een punthoofd van te krijgen....
Rechts heeft blijkbaar een -fout getimede/onregelmatige /zwakke?- vonk en links helemaal niets.
Probleem verergerde na demontage van het hele spul, mogelijk zit daar een clou.Bvb uitlijning asje niet goed omdat het zelfcentrerende lagertje zijn werk niet goed doet oid, met gevolg zwabberen op de nokken en daardoor een wisselende opening.

( In navolging van Louis: ik preek ook maar wat en blijf met hagel schieten).

Lichtpuntje:
Gelukkig heeft Nederland met 3-0 gewonnen.

@Guus: ik heb de "oude punten"vergeleken met het type met potje (met dank aan OmarB) en behalve de kortere draad blijkt dit een totaal ander model te zijn.
Abusievelijke verwisseling is dus onmogelijk.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Hallo Heren,

Paar daagjes in Antwerpen gezeten dus het heeft even stil gelegen. In de tussentijd doosje gearriveerd met de elektronische ontsteking.

De oude ontsteking al gedemonteerd, kon me er niet toe zetten weer alles na te gaan lopen met de nieuwe ontsteking wachtende.
Zijn er hier meerdere mensen met elektronische ontsteking erop? Ben aan het denken of ik de ontsteking apart zal zekeren.
Bij de Bmw zit deze origineel er niet op als ik het elektrisch schema na zie, meen me te herinneren dat dit bij mijn GS550 wel het geval was.
Wat is wijsheid... ?

Groet Guus
Reply
Hi Guus,

Zelf heb ik gezien mijn kilometrage (237.000 met de originele nokkenas ketting) geen enkele kans meer op een stabiel ontstekingstijdstip als dat vanaf de nokkenas is opgenomen. (de nokkenas gaat ongeveer de zelfde kant op als de krukas, maar twee keer langzamer ).
Er zit nu dus een SH ontsteking op, en wel direct op de krukaskop. Werkt aardig, er zijn 20 verschillende krommes te kiezen.
Het is echter geen wonder op 2 wielen geworden.
De vonk is goed genoeg, ik kon met armere sproeiers rijden dan BMW ingeeft en de motor ronkt lekker. Zie de tread: bing-bing.
Bij elektronica is het belangrijk dat de temperatuur van de print niet boven de 60C komt want dan rent de betrouwbaarheid achteruit. Het kastje moet dus op een koele liefst geventileerde plaats zitten.

groeten Louis
Reply
Wijsheid heb heb ik slechts beperkt voorhanden, maar heb in het verleden een Boyer & Bransden elektronische gehad die niet apart gezekerd was.
Deze is overleden na een interne sluiting in mijn accu.
Dit gaf een zodanige stroompiek dat ook de voltmeter naar de knoppen was.
Ik weet niet of een zekering bij dergelijke calamiteiten helpt, maar gezien de prijs van een SH lijkt het me een goede 1e line of defence.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)