Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Backfire rechter cilinder
Heren, zal me even voorstellen want ben nieuw op het forum. Ben Guus uit Tegelen, 27 jaar oud en sinds vorig jaar februari in het bezit van een R60/7 uit 1978. Altijd Suzuki gereden (Bandit en een GS550) maar toch verslingerd geraakt aan de boxer.

Nu is het geval dat ik vorige week het motorblok van een R100RS (1979) eronder heb gehangen.
Blokje eerst goed nagekeken en zijn grote beurt gegeven. Kleppen stellen/ nieuwe punten en condensator enzenz.

Nu heb ik de punten op 0.4 uit elkaar staan en had de ontsteking afgesteld netjes op het 'S' streepje. Liep en starte allemaal goed, dus je pakt de helm van het schap. Doet de motorklompen aan en vol goede moed wil je de weg opzoeken.
Stap op. Wil hem starten... Pang! backfire. Carburateur aan de rechterkant was er vanaf geschoten.
Alles weer gemonteerd, lamp erbij gepakt en de ontsteking stond nog netjes op zijn 'S'. Heb de ontsteking hierop maar een fractie later gezet en nu ging het allemaal prima.
Motor warm gereden en even naar de afstelling van de carburateurs gekeken en deze stond mooi synchroon. Na kleine 50km gereden te hebben eens de kleur van de bougies bekeken en dit was net wat aan de zwarte kant maar verder wel mooie droge bougies.
Mengel iets minder rijk gezet en nu gingen ze tegen een wat bruinige kleur aan. Prima, beter wat te rijk als te arm.

Nu is alleen het geval dat als ik de motor wil starten en hij slaat niet meteen aan, dat bij de tweede keer starten er een flinke backfire door de uitlaat knalt. Het mengel al een keer op zijn oude positie terug gezet en daarbij bleef het probleem.
Vervolgens wat armer omdat de bougies alsnog wat bruin/zwart waren en hierbij had ik sneller een backfire + dat onder het rijden er plofjes in de uitlaat zijn.

Zou het dan alsnog aan mijn ontsteking liggen dat deze te vroeg staat? Weet niet hoe heilig de 'S' op het vliegwiel is?
Of is het toch het mengsel wat ik nog verder moet 'tunen'?

Bij de eerste proefritten had hij trouwens ook het euvel dat hij niet boven de 130 uit kwam op de snelweg... hierbij leek hij in te gaan houden.
Terwijl zo doortrekken zeer soepel en vloeiend verloopt. Loopt verder echt zuiver het blokje!

Wie kan mij helpen met dit probleem?
Reply
Heb je wel de afstand van de punten afgesteld bij het merkteken "OT" op het vliegwiel? Indien je dit n.l. op merkteken "S" hebt gedaan zou dat de backfire kunnen verklaren.
Bij statisch afstellen (met een lampje) zou n.l. precies bij "S" het lampje moeten gaan branden.
Reply
Er bestaat ook de mogelijkheid dat de carburateur(s) te arm zijn afgesteld, dwz. te weinig brandstof(benzine) in verhouding tot de aangezogen lucht hoeveelheid in de cilinderkop, Mvgr. Klaas.
Reply
Klaasb: Zal de carburateurs nog eens wat rijker zetten. Al lijkt me dit niet het probleem aangezien hij in gaat houden bij de 130.

OmarB: Punten afstellen op OT? dat zou betekenen dat de punten open staan op het bovenste dode punt, staan dan op 0.4. Vervolgens gaan ze dan nog verder open naarmate de slag verder gaat? Lijkt me sterk. Ontsteking op tijd gesteld wel op de ''S''
Reply
Punten moeten openen als S precies in het midden staat, lampje gaat op dat moment branden. Bij doordraaien openen ze verder tot de ingestelde waarde.
0,35-0,40 moet goed zijn.Er kan tussen li. en re. wel een klein verschil in opening en timing zijn door een lichte slingering van het ontstekings-asje.
Dat is naar mijn idee ook de reden van de strepen vóór en ná de S, die markeren de maximaal toegestane afwijking tussen beide cilinders.
Kijk eens of de opening voor beide cilinders hetzelfde is.

NB: met "lamp" bedoel je dynamische check met stroboscoop?

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Net de ontsteking opnieuw gesteld en de carburateurs iets rijker gezet. Eerste 15km gingen perfect en daarna begon hij te ploffen uit de uitlaat als ik het gas los liet.
Lamp er vervolgens weer op gezet en de ontsteking stond ineens een heel stuk te vroeg. Punten nog netjes op 0.4 en het huis had ik goed vast gezet.
Raadselachtig...

Lamp bedoel ik inderdaad de stroboscoop mee
Reply
Ik had onlangs ook iets dergelijks. Er schijnen 2 verschillende types contactpuntjes in omloop te zijn.
Naar ik begrepen heb voor de "vroege"/7,s en de wat latere met het het ontstekingspotje.
Kreeg mijn ontsteking niet goed, motor liep even goed en daarna weer als een dronken aardbei.Na een tip (via OmarB) oude puntjes weer gemonteerd en motor was weer normaal af te stellen en loopt weer OK.
Nu heb ik gelezen dat je nieuwe punten gemonteerd hebt.....

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Heb inderdaad het ontstekingspotje erop zitten. Maar is het niet zo dat de oudere types een veel langer kabeltje eraan hebben omdat de condensator daarbij boven de dynamo zit? Of zijn er twee verschillende in omloop voor de types met het potje? Anders ga ik morgen even terug met de puntjes, meen me wel te herinneren dat de R100RS beschreven stond op het doosje van Bosch.
Oude puntjes en het doosje heb ik niet meer.

Wat meer het motto: ''Wie wat bewaard die heeft wat'' , gaan naleven...
Reply
Toch stiekem even gekeken. Doosje nog terug gevonden.
Hierop staat dat de punten geschikt zijn voor de Bmw R45, R65, R80/7 en R100, alleen van 06-1978 tot 08-1980.
Blok wat ik eronder heb komt van 11-1979 en als ik op real oem kijken komen hier puntjes in van 09-1979 tot 09-1980. Pietlullig verschil in maanden maar zou het kunnen dat er in die jaren twee net verschillende ontstekingen gemonteerd zijn geweest?
Reply
Bosch laat tegenwoordig de puntjes in China maken, de kwaliteit is ronduit slecht te noemen helaas. Het beste kan je een elektronische ontsteking monteren, met pickup op de krukas. Dan ben je in één keer van de ontstekingsproblemen af.

Groeten, Ton
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)