Als je die nieuwe accu er eens tussenuit haalt en gewoon op een autoaccu met startkabels start? Misschien is die accu gewoon niet goed. Kortsluiting intern gehad of zo iets.
Ook ik vind het geluid gewoon een lege accu, maar dat kan dus meerdere oorzaken hebben.
Ik heb met mijn Volkswagen Golf van 1985 een vergelijkbaar probleem gehad. Vooral als het koud was, startte hij moeilijk. Ik heb de accu door een extra zware van een Golf diesel vervangen maar dat hielp niets. Uiteindelijk zat het in de startmotor. Toen ik die vervangen had door een ruilmotor, startte hij weer perfect. Een startmotor hoeft het dus niet ineens helemaal op te geven. Het kan borstelslijtage of slechte contacten zijn maar de spoel zou ook gedeeltelijk doorgebrand kunnen zijn.
Te dikke olie? Als de spanningsval met starten te hoog is (pakweg 3V) is de starter slecht.
Let goed op een goede massa van de accu op het blok én het blok zelf.
Merci voor alle hulp! Heb flink gedaan wat jullie mij aanraadden... Na alle kabels te checken en de carburateurs even schoon te maken heb ik een kleine verbetering... Hij start soms onmiddellijk bij de eerste keer proberen, daarna is het weer als voordien...Dus soms is hij perfect en gelijk niets aan de hand... Heb er dus vandaag een klein ritje mee kunnen maken...;-)
Nog steeds geen 100 % vertrouwen in het starten, moet toch wel mogelijk zijn. Je schrijft, alle kabelverbindingen gecontroleerd, maar de massaverbindingen heb je die nog niet gecontroleerd. Daar kan ook heel veel spanningsverlies optreden, vooral in de aluminium verbindingen dat wil, door de jaren heen, nog wel eens corroderen. Denk aan de verbindingen startmotor-vliewielhuis-motor-frame. Als de massakabel niet regelrecht aan de startmotor zit, zou je er een tijdelijke massakabel, rechtstreeks van de accu naar de bevestigingsbout van de startmotor, bij kunnen maken. Ook de kontakten in het startmotor relais kunnen nog wel een teveel ingebrand zijn.
Hoi Wannes,
Na 12 jaar R100RS rijden en 212.000 km op de klok van deze machine ook nog 'n treadje.
Het meeste is al gezegd, maar ik vond:
Starten:
-Choke helemaal open, gas helemaal dicht. Na de eerste twee-drie plofjes gas een klein beetje meer open. Niet gashandel doordraaien of melken, dat werkt helemaal niet (wel bij een R60/5 en R90S)
-Het is voor de accu (welke dan ook) een grote inspanning de 500 cc potten tegen een 9,2 compressie in te duwen. We hebben het eigenlijk over een 2.0 liter 4 cilinder motor... en die heeft een knappe accu.
- Maak alle (alle!) contacten, vooral die van alle dikke kabels los, schuur ze brandschoon en monteer ze daarna droog en vooral stevig! en seal zo'n verbinding met een heel dun laagje tectyl. Dat houdt de verbinding droog en corrosie vrij.
- Controleer of de dikke koperkabels goed stevig aan de kabelschoenen zitten en dat de zaak daar niet voor de helft groen (en/of doorgerot) is.
- De koperlamellen op de startmotor-rotor brandschoon schuren met schuurpapier 240 en het schoonmaken van de groeven tussen de koperlamellen kan de startmotor weer een nieuw leven bezorgen (als de koolborstels nog redelijk lang zijn). Verwijder alle zwarte stof in de koolborstel ruimte, dit sluit de stroom kort (kruipstroom)
- Maak ook de aanligvlakken van de startmotor op het blok goed schoon, die zijn ook spanningvoerend.
Vaak is het na deze actie weer: "there where the action is".
Soms is er (eh...na 32 jaar) wat grondiger onderhoud nodig.... maar daarna gaat het weer jaren goed.
P.s ook een goede accu houdt met geregeld onderhoud en geregeld rijden bij de R100RS maar 3 jaar. Hij wordt hoog belast. Een 44 Amp.hr accu had ik er eens aanhangen en die hield 5 jaar: die werd in verhouding dus lager belast. Ervaring.
Groeten van een tevreden R100RS rijder,
Louis van Rijn.
Merci allemaal voor de vele tips en raad!
Na de startmotor volledig schoon te maken en alle contacten te kuisen start hij weer zoals het moet...
Groeten
Wannes