Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
vergroten van de benzinetank R80RT
Hallo, ik ben in het bezit van een r80rt uit 1993. het is een duitse politiemotor. de inhoud van deze tank is exclusief reserve hooguit 17liter. volgens de specificaties op internet zou het inclusief reserve 22 liter zijn. Verschil wordt schijnbaar veroorzaakt door het gereedschapsbakje op/in de tank.
Heeft iemand ervaring met het vergroten van een benzinetank, of het plaatsen van een grotere tank van een ander model?
Een tank op maat laten maken is vrees ik een duur grapje.
estaal.
Reply
Zou een standaard /7 tank passen? Die hebben een inhoud van 24 l incl. reserve.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Hoi estaal,

Volgens mij moet een standaard /7 tank gewoon passen zoals Peter al noemde.
Zo'n politie tank is volgens mij niet meer dan een standaard /7 tank met een gereedschapsbak in de tank gemaakt. Eigenlijk wel raar want juist die politie jongens willen graag een flinke actieradius.

Ik denk dat je met de standaard /7 tank van 24l een heel eind moet kunnen komen hoor.
De vorm van de tank (ex gereedschapsbakje) is dan verder hetzelfde als dat je nu hebt.

Let wel op dat een tank van een R100r, R80r, R65, R45, en alle "off the road" modellen weer anders van vorm zijn, en ik weet niet precies in hoeverre dat pas te maken is.
(Denk hierbij alleen al aan de passing van je zadel tegen de tank, etc...)

Ik heb nog even voor je gezocht voor een grotere tank.
Kijk eens even op het onderwerp: kwaliteit BMW. Een groot topic, maar ergens op pagina 2 te vinden.
In dit topic heeft Louis van Rijn zijn standaard /7 tank weten te vergroten naar 42 liter...
(Wat je noemt een TANK!)
Er staan een paar foto's bij met een stuk tekst.
De motor betreft een blauwe R100rs pre 1981. op de foto's.

Groetjes, Kees.
Reply
PeterH, Kees, bedankt voor jullie reactie. ik ga eens op zoek naar het verhaal van Louis van Rijn.
Reply
De benzinetanks van de /7 modellen
met dubbele schokbrekers passen niet op de monolevers
r80/r100 vanaf 1985.
de monolevers hebben aan de rechter onderkant van de tank een uitsparing voor de electronica die langs
de bovenste framebuis zit.

henry
Reply
Henry, dat is juist. daar zit aan de frame een bevestigingsframe voor relais etc. Misschien is dat met creativiteit anders in te richten. er zit ondermeer een ongebruikte stekker voor extra verlichting en extra zekeringsdoos.
Reply
Bedankt Henry voor je aanvulling.

Dat van de monolevers was ik echt vergeten...

Groetjes, Kees
Reply
Hi R-riders
Ik heb al een bericht gestuurd naar estaal.
De betreffende tank is een /7 tank met wangen, die ik er aan heb gelast. De (berekende) 42 liter heb ik niet gehaald, wel echter 38 liter, met de SH-ontsteking en 1 op 20 kom ik dus in theorie zo'n 760 km. In de praktijk maak ik steeds 635 km in een week en tank dan dus 1 keer.
Het maken van de tank is gedocumenteerd met heel wat foto's, daar zijn ook de z.g. slingerschotten in de tank te zien die het klotsen van van zo'n plas benzine tegenhouden.
De wegligging van de R100RS is met een volle tank een stuk stabieler, het zwaartepunt zit dus op de juiste plaats.
Voor de opbouw is gedeeltelijk een motorklep van een Suzuki Liana gebuikt (dat is pas recycling!) dat was handig voor het dubbel gekromde bovendek. De plaatsdikte is overal 0.8 mm en de tank is dus niet zwaar geworden. Ik heb de lasnaden verzegeld met tank-cure, dat voldoet tot nu.
Een beetje handige plaatwerker doet het zo na.
Na een relatief licht ongeval werd de hele motor overgespoten, dus alles is nu "stahlblau-metallic"

Groeten, Louis
Reply
Waar vind je een plaatwerker die dat nog kan? Ik was zo gelukkig enkele jaren geleden een Heinrich tank te bemachtigen. (begin jaren 80 gemaakt) knap staaltje ;-) plaatwerk. Bijna 40 ltr. Na zelf maken van een klein hulpframe past het spul. De politie mono zit sluit mooi aan. De tank is nu aan een lakbeurt toe. Probeer ik zelf aan te pakken, een goede spuiterij vraagt er (terecht) zo € 600 voor.
Reply
Hallo,

@ Louis van Rijn,

Je schrijft dat je een Tank Cure coating in je vergrote tank hebt gedaan.
(Lijkt me overigens een goed plan).

Mijn vraag: heb jij problemen met het loslaten van de (oude type?) tank cure coating i.v.m.
het bijmengen van alcohol in de benzines?

Volgens mij heb ik pas ergens gelezen dat Tank Cure (vrij recent?) de formule van de coating heeft aangepast en nu ook geschikt zou zijn voor alcohol houdende benzines.

Misschien weet jij iets meer over deze materie dan ik?

Groetjes, Kees.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)