Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Benzine
#1
Ik heb een vraag wat voor benzine moet er in een bmw r50 van 1969 en moet ik ook iets toevoegen aan de benzine, zo ja wat dan.

Groetjes Henk

Reply
#2
Een R50 is laag gecomprimeerd, dus kan euro 95 met toevoeging loodvervanger, als de koppen geen geharde klepzittingen hebben.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#3
Tank altijd Shell V-Power, ondervind hier geen problemen mee.
(R75/5 van 1972).
Reply
#4
Bedankt voor jullie reactie, ik heb nog een vraagje, waar aan kan je zien wat geharde kleppen zijn en hoeveel loodvervanger zal je dan moeten toevoegen op 1 liter benzine.

Groet Henk
Reply
#5
Ik bedoel uiteraard klapzitting.
Sorry
Reply
#6
Geen idee hoe geharde zittingen er uit zien,(er van uit gaande dat er een zichtbaar verschil is).
Loodvervanger: op het doseergedeelte van de flacon staat aantallen getankte liters aangegeven, je vult het tot dat aantal en giet die afgemeten hoeveelheid in te tank erbij.
Je praat over cc's per tank.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#7
Vaak wordt er gezegd dat de zittingen na zoveel jaar verzadigd zijn van lood en dat het niet nodig is om loodvervanger te gebruiken. Als de klepspeling niet afneemt kun je gerust zonder loodvervanger te rijden.
Reply
#8
in een R50 zitten standaard geen geharde zittingen, alleen latere modellen van na 1980-84? ongeveer hebben dit. je kunt ze herkennen aan de 2 ingeslepen ringen aan de binnenzijde (hiervoor moet je de klep verwijderen).
Mochten je koppen later loodvrij zijn gemaakt dan zitten er geen ringen in, de ringen zijn alleen te zien bij de standaard bmw zittingen.

Loodvrij maken, oftewel hardere zittingen laten monteren kan altijd, de hobbyist heeft dit bij het revisiewerk zitten, tevens kun je dan overwegen om de kop volledig te laten reviseren, dus de klepgeleiders en kleppen ook te vervangen, dit verminderd ook direct het olieverbruik.

Groetjes Sjoerd
Reply
#9
Misschien een beetje laat maar ik lees zoveel over de benzine. Ik heb een niet omgebouwde/aangepaste R100 uit 1980 en tank tot nu toe altijd euro95... kan dit kwaad? Als ik eerlijk ben begrijp ik het principe loodvervangers ook niet helemaal, is allemaal een beetje voor mijn tijd.
Mvg,
Mischa
Reply
#10
Een R100 70 pk versie is redelijk hoog gecomprimeerd, en om pingelen onder belasting te voorkomen is euro 98 het meest geschikt. Hij slikt euro 95 ook wel, maar je loopt kans op pingelen bij optrekken onder belasting-b.v.b. volgas vanuit lagere toeren in een hogere versnelling.

Loodvervanger: in het verleden werd ethyllood toegevoegd aan de benzine om hem klopvaster ofwel pingelbestendiger te maken. Bijkomend voordeel was dat dit lood o.a. op de klepzittingen neersloeg waar het als een "schokdempend" medium tussen klep en zitting fungeerde. Resultaat was dat de zitting minder snel insloeg c.q. versleet.
Na verbod op loodtoevoeging in benzine is de geharde klepzitting geintroduceerd.
Ikzelf heb deze niet, dus kwak ik er bij elke tankbeurt wat loodvervanger bij.Of deze loodvervanger ook een octanebooster is weet ik niet, ik tank in principe altijd 98, bij gebrek daaraan (buitenland b.v.b) de 95.

Ik hoop hiermee volledig geweest te zijn, aanvullingen en correcties zijn natuurlijk altijd meer dan welkom.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)