Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
vreemd laadprobleem r100rt 1981
#1
Hoi mensen, vandaag kwam ik stil te staan met de bmw, wat ik tot nu toe weet is dat de accu niet meer wordt bijgeladen.
De accu is nu aan de lader en ik heb het massa-aansluitpunt achter op de versn. bak al schoongemaakt, en ga morgen of later eens kijken wat er niet goed zit..

Opmerkelijk is dat het laadlampje niet is gaan branden(maar doet 't wel zodra je het contact aanzet)
Kan dit op een specifiek defect wijzen?
Reply
#2
Hoi Arie,

Kijk eens op deze link van 2-Ventiler.de:

http://forum.2-ventiler.de/vbboard/attac...1282066199

Met deze storingstabel vind je geheid het probleem.

Groeten, Ton
Reply
#3
Kijk eens of de motor de accu wel bij laad door direkt op de accupolen (of ergens de massa van het blok en de plus van de accu) te meten met een voltmeter. De voltage moet dan ergens tussen 13.5 en 14 volt liggen als de motor draait. Dan weet je in ieder geval als dat het geval is dat alles in de motor in orde is en dat wellicht de accu zelf de boosdoener is.
(ps controleer ook het peil eens van het accuwater. Word vaak vergeten en staan de platen soms half droog.)
Suc-6.

Michel
Reply
#4
Hoi Ton, de duitse link doet het niet.. zou je 'm kunnen kopiƫren en plakken?
Reply
#5
Voor die duitse link moet je je aangemeld hebben op die site.

Reply
#6
Arie,

Nog eentje dan, hiervoor hoef je niet aangemeld te zijn.

http://zeebulon.de/Mot/bmw_r80gs.htm#Rotor

Als ik het zo lees, denk ik rotor defect.

Succes, Ton
Reply
#7
Heb je de storing al verholpen, zo niet dan vind je in deze stroomschema, met behulp van een proeflamp van bv 12v3w, misschien een paar goede tips.

Eerste controle: accuspanning en spanning op B+ aan diodeplaat moet nagenoeg gelijk zijn, en massa van accu en dynamo controleren.
Een storing: als bij stilstaande motor en contact aan, de laad controlelamp normaal maar bij draaiende motor zwak (tot bijna niet zichtbaar) blijft branden.
Een proeflamp aansluiten tussen D+ en B+ op diodeplaat en motor starten.
a. De proeflamp gloeit iets op.
Controleren: waarschijnlijk onderbreking in een van de 9 diode`s in diodeblok.
b. De proeflamp brandt niet.
Controleren: overgangsweerstanden (vuile kontakten/aansluitpunten) te groot in de laadstroomkring of in de bedrading van diodeplaat naar dynamo en naar de laad controlelamp, of draad tussen lamp en D+/61 maakt massasluiting.
Een storing: bij stilstaande motor en ingeschakeld contact de laad controlelamp brandt niet.
Een proeflamp aansluiten tussen B+ en D+ diodeplaat, proeflamp brandt vel.
Controleren: Gloeilamp van laad controlelamp doorgebrand, of er is een onderbreking in stroomkring van contact via laad controlelamp naar D+/61.
Proeflamp aansluiten tussen B+ en D+ van diodeplaat, brandt de proeflamp niet, dan deze aansluiten tussen D+ en massa, de proeflamp brandt fel maar de laad -controlelamp blijft uit.
Controleren: kortsluiting (doorverbinding) van een plusdiode. Accuklem afnemen, accu wordt in deze situatie ontladen, zo niet dan verder.
Controleren: koolborstels versleten, sleepringen geoxideerd of een onderbreking in de rotorwikkeling (anker).
Controleren: een onderbreking in de spanningsregelaar of in de bedrading tussen dynamo, diodeplaat en spanningsregelaar.
Een storing: als bij stilstaande motor en contact aan, de laad controlelamp vel en bij draaiende motor nog steeds vel blijft branden.
Bij stilstaande motor en ingeschakeld contact het stekker/bedrading aan de spanningsregelaar verwijderen.
a. De laad controlelamp blijft branden.
Controleren: massasluiting in de draad aan klem D+/61 van de dynamo/diodeplaat.
Reply
#8
Ik heb veel ondervangen, de krukaskeerring zweete wat waardoor de stator vettig was, de rotor was nog goed, ik heb alle contacten schoongemaakt en toen laadde hij weer.. voor 1 dag.. het laadlampje wilde niet branden.. dit bleek in de stekker naar de console te zitten en na dit te hebben opgelost laad hij weer, maar max 12,7V
Ik heb de oude regelaar vervangen voor een electronische maar dit geeft geen verbetering.
Het bmw handboek is het eerste handboek van een motorfiets waar geen stroomkringschema in zit..
Heeft deze toevallig?
Bij de regelaar gaan er 2 blauwe draden naar de D+, een zwarte naar de Df en een bruine naar de D-

Klopt dit?
Reply
#9
Je zal de tank er eens af moeten halen en alle contacten en stekers eens los en vast moet halen. Ik denk dat er meer overgangsweerstenden in het elektrische systeem zitten dan die paar die je nu te pakken hebt gehad. Pak gelijk alle massapunten aan, ook daar kan een overgangsweerstand zitten.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)