Posts: 39
Threads: 16
Joined: Oct 2012
Reputation:
0
Beste kenners,
mijn bmw r100rt uit 79 heeft een defekte schroefdraad vd bok.
Nu hangt ie de heletijd op z'n zijstandaard en bij het starten zet hij 'soms' (geen pijl op te trekken waarom wel of niet, te maken met rijstijl voor het uitzetten?) de straat blauw. Dit is begonnen na de bokstandaard het begaf dus ik zie een relatie.(ja linker uitlaat rookt.)
Nu heb ik een nieuwe schroef besteld. Een 6 kantige dikke (b.s.e 8.8 staat erop)
Maar als jullie de foto bekijken kan je zien dat ie de standaard niet vast gaat klemmen, meen ik.
hoort hier nogwat bij? ringen?
Het plan is om een nieuwe schroefdraad te draaien en dan de originle schroef te gebruiken. Maar ben ik hiermee klaar om naar de schroefdraad-draaier te gaan of mis ik iets?
Veel dank voor het meedenken alvast.
Groet uit Berlijn
Ik kan me vergissen maar volgens mij moet er iets van een bus in. (Gat is erg groot).
Roken kan komen door het meergebruik van de zijstandaard.
Met vriendelijke groet,
PeterH
kwestie van een busje den ik !! Tekening R100RT 09-'79 .
Hoi Fladimir,
Ik heb even gekeken voor je.
(Mijn motor is ook een r100rt van modeljaar 1979)
De tekening van Boxer-Bakra is de goede tekening.
Er hoort daar wel een bus, en een ring te zitten, echter is die bus het draaipunt in je
middenbok.
De bout zit inderdaad met een stukje schroefdraad in je frame.
Het rotte is dat je er niet makkelijk een moer achter kunt zetten omdat er 1. niet erg veel ruimte is (al zou dat nog wel lukken), maar 2. de veer van je middenbok loopt daar bij het uitklappen van je middenbok.
Zelf heb ik het probleem ook, en ben er nog niet echt uit.
Op het moment denk ik er aan om een stevige moer (misschien zelfs van een wat harder type) te nemen, en de buitenkant rond slijpen, ( 2 moeren op een bout klem draaien, en deze in een boormachine langzaam langs een slijpmachine halen, dan word het netjes rond geslepen), en deze dan in het gat in het frame te lassen.
Misschien dat het gat nog iets groter gemaakt dient te worden.
Waarschijnlijk is het het beste om even een bout in de moer te draaien tijdens het lassen.
Of even het hele spulletje ,met middenbok en al, zonder de veren even losjes monteren
voor de juiste montagestand van de moer voordat je het aflast. Mits je er dan nog bij kunt natuurlijk.
Of heeft er iemand misschien nog een beter idee?
Groetjes, Kees
ik heb er een nieuwe bus ingelast en toen de draad er opnieuw ingetapt maar toen was het blok er wel uit
Dank voor de tips! het ziet er naar uit dat ik als amateur met niet het juiste gereedschap en connecties nog wel even tijd nodig heb om dit op te lossen.
TIPS BIJ VOORKOMEN VAN ROKEN MISSCHIEN??
-ik zoek kuilen op de stoep en zet hem zo recht mogelijk..wintetstop een plank onder de zijstandaard gedaan.
nog meer tips??
hem niet te hard op z'm lazer geven misschien? veel toeren en snel rijden?? na snel rijden rookt hij meer? iemand die dit weet?
(meer druk in carterhuis en dat hij het bij stilstaan dan die olie in die linker cilinder drukt? wat gebeurd daar precies??
dank
Ik had hetzelfde probleem met mijn R100RS.
Om het op te lossen heb ik nieuw M10 draad getapt in het frame en dan twee korte imbusbouten daarin gedraaid met een vrij platte borgmoer aan de andere kant (past precies).
De bok draait dan om de kop van de imbusbouten.
Werkt al jaren prima.
Groetjes,
Dick
Hallo, hier zijn al meerdere discussies over geweest. Naar het schijnt kun je het oude gat in het frame optappen met "M14/fijn" schroefdraad. Er schijnen inbusbouten M14/fijn te zijn waarvan de kop precies de zelfde diameter heeft als het gat in de middenbok.
Ik heb zelf de gaten met TIG dicht gelast, daarna zorgvuldig geboord en M12/fijn schroefdraad getapt. Klaar!
Traa dy liooar
Fladimir, je vroeg nog info over het roken v/d motor; dit komt omdat als je de motor op de zijstandaard zet olie in de linker cilinderkop loopt wat verbrand in de cilinder als je gaat rijden.
Dat heeft nix te maken met rijstijl en is inderdaad de ene keer wat erger als de andere, maar hierom mist men niet graag een middenbok op de oudere boxers, want dan staat de motor tenminste goed recht.
Draad van mijn middenbokbevestiging is ook niet tof meer,lekker dus om de tips weer door te lezen....maar Dick,als ik 't goed begrijp heeft u dus in het verse M10 gat 2 inbusbouten(M5?) met 2 borgmoeren bevestigd?
En dat zit echt stevig?
groetjes kees