Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Accu plat na winterstop
Alleen als je een heeeel lang verlengsnoer hebt óf altijd rondjes rijdt...
Reply
Inkoppertje, die had ik aan kunnen zien komen.... :-)
maar serieus, afgezien van een verschillend laadkarakter, ze kunnen toch altijd aangesloten blijven met behoud van accu-levensduur?

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Of de accu altijd aangesloten kan blijven bij behoud van de levensduur hangt volgens mij af van het type acculader. Bij een acculader die constant laadt, ook al is het bij een lage spanning, zal de accu toch redelijk snel aan het einde zitten van de levensduur behorende bij die laadspanning. Uit het onderzoek van J. Hendriks volgt dat de levensduur 10000 uur is ofte wel iets meer dan een jaar bij een laadspanning van 13,5 V. Als de laadspanning nog wat lager is, bijvoorbeeld 13 V, zal de accu ook wel voldoende vol blijven als hij continu geladen wordt en zal de levensduur waarschijnlijk veel langer zijn dan 10000 uur. Het is dus erg belangrijk om te controleren wat de maximale laadspanning is bij een dergelijke acculader. Acculaders die echter intermitterend laden kunnen waarschijnlijk wel continu aangesloten blijven maar ik ken geen wetenschappelijk onderzoek dat dat bewijst.
Reply
Op de site van amperewinkel.nl vindt je heel veel informatie over deze materie, helemaal naar beneden scrollen vindt je onder Informatie, Uitleg accu's en Uitleg acculaders
Reply
Dat is i.d.d. een heel verhelderende site!

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Ik heb het artikel over laders van amperewinkel.nl gelezen. Er staat veel interessante informatie in maar ik ben er niets in tegengekomen over laders die maar een paar minuten per uur laden. Het is mogelijk dat dat in de praktijk wel optreedt bij moderne laders. Er staat in het artikel dat bij het zogenaamde naladen, een overspanning van 0,4 V gebruikt wordt en dat men begint met naladen als de open spanning gedaald is tot 12,6 V. De open wordt pas bereikt als de accu minstens een half uur niet geladen is wat dus een aanwijzing is dat het laden onderbroken wordt. De laadspanning is dan dus maar 13 V.

Een ander belangrijk aspect is dat bij hoogfrequentladers een rimpelvrije gelijkstroom gerealiseerd wordt terwijl bij klassieke transformatorladers een pulserende gelijkstroom verkregen wordt waar een accu niet goed tegen kan omdat hij dan eigenlijk met een frequentie van 50 Hz geladen en ontladen wordt. Alle moderne wisselstroomdynamo's zijn 3-fasen dynamo's en het gelijkrichten van een 3-fasenstroom geeft gelijkstroom waar maar een zeer geringe rimpel op zit wat voor de levensduur van de accu veel gunstiger is dan een gelijkgerichte 1-fasenstroom.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)