Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koppelingsolie vernieuwen
#1
Hallo allemaal,
Ik heb een r1150r. De remolie is aan vernieuwing toe. Dat wordt een klusje, maar dat moet lukken. Is het verstandig om dan meteen de koppelingsolie ook te doen? Werkt dat op de zelfde manier? Ik kan nergens tekeningen vinden hoe je hier moet ontluchten. Makkelijk te doen of beter naaer de dealer?
Gertjan
Reply
#2
Makkelijk zelf te doen. Precies hetzelfde als je remmen. Ergens loopt er een slangetje vanaf je koppelingscilinder waaraan een nippel zit, waarschijnlijk met een soort van rubberen manchet op het eind dat dient om het uiteinde van de slang ergens tussen het frame te kunnen klemmen. Aan dat eind zit een nippel. Systeem vullen bij je koppelingshendel waar het reservoir zit en ontluchten/aftappen bij die nippel en klaar is Kees. Het kan zijn dat je remklauwen trouwens niet zijn uitgerust met een nippel, maar met een soort van afdekinbusboutje met daaronder een kogeltje. In dat geval een nippeltje kopen (dealer, hobbyist) boutje eruit, nippeltje erin en aftappen en ontluchten zoals iedere andere motorfiets. Klaar, dan nippel eruitschroeven en inbusje er weer in. De kogel zorgt ervoor dat je geen vloeistof verliest of lucht in je systeem laat.
Reply
#3
Quote:Nippeltje erin en aftappen en ontluchten zoals iedere andere motorfiets. .

Hoi Knasterd, ik zou het ook fout kunnen hebben. Indien de R1150R een intregaal remsysteem heeft zal het verversen van de remvloeistof toch op een andere manier moeten gaan.
Op het forum (ff zoeken) is er al een topic van aangemaakt.

@GerritjanB, je zal wel een beetje technisch aangelegd moeten zijn als je hieraan begint. Bij twijfel niet zelf doen. Google maar eens goed en dan kom je div handleidingen tegen.

Succes.



http://www.realoem.com/bmw/diagrams/d/p/203.png
Reply
#4
......eh...ja, daar had ik niet aan gedacht. Als er ABS op zit zou ik er ook niet aan beginnen, is veel lastiger. Maar volgens mij kan je ook dan je koppeling nog steeds op de door mij beschreven wijze verversen en omtluchten toch?
Reply
#5
Dat klopt Knasterd, die beschrijving is goed.Meestal zit dat slangetje aan je rechterkant van je motor. Volg idd vanaf de koppelingscilinder het slangetje. Haal de rubbermanchet eraf en zet er een steeksleutel op en draai het inbusje eruit. Dan gebeurt er nog niets. Dan een onluchtingsnippeltje erin en je kan beginnen.

Reply
#6
Hallo heren,

Ik ben wel lekker bezig. Remmen zijn gedaan en die zijn weer hard.
Nu de koppeling. Ik heb een werklaatshandboek (digitaal) en daar staat een tekening van de olienippel. Vlak boven de voetsteun een de rechterkant.
Zoek me rot, maar ik kan daar niks vonden. De beker van de achterrem, maar geen uiteinde van de koppeling, zoals op die tekeningen aangegeven. Verder veel plastic, maar als het daar achter zit, dan moet er heel veel los gemaakt worden. Weet iemand waar ik de nippel van de koppeling kan vinden? Zit die bij een 2001 (geen ABS enzo ) op een andere plek? Er zit rechts wel een loos beugeltje op de plek waar de nippel op de tekeningen aangegeven staat, maar geen olieleiding.
Reply
#7
Gevonden. Nippeltje zal met een tie-wrap verstopt precies achter de helmhaak.
Als je het eenmaal gevonden hebt, is het eigenlijk een klusje van niks. Ik heb weer keurig doorgepompt e denk dat alles nu weer super werkt. Het regent alleen en dus wacht de proefrit op het stellen van de kleppen.

Nog iets geks waarbij ik dan meteen weer begin te twijfelen: Ik heb een recyclizer gekocht. Aangesloten zoals op de tekening net bovenop luchtfilter.
Zit er dus achter dat zijdekseltje rechts (wat ik net als het kofferrek er voor niks afgehaald heb) een zelfde soort aansluiting als op het luchtfilter.
Iemand enig idee waar die dan voor is? Geen dopje, je kan er zo die reciclizer ook op aansluiten.

Dank voor jullie bemoedigende adviezen.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)