Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Remontluchtingsystemen
#1
Reactie van bezoeker 'Frank', geïmporteerd van het oude forum:

Ben op zoek naar een "betaalbaar"vacuumpompje om de remmen van m'n K75 te ontluchten.
Remmen ontluchten zoals op een auto is "bijna" niet mogelijk door de te kleine slag en volume.
Tot voor kort was er de Belgische markt een systeem verkrijgbaar rond de 18
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'L. van Haaren', geïmporteerd van het oude forum:

Ja, die zijn er! Bv. van het merk Mityvac Ä 53,- bij Motozoom. Met een stevige fles met 2 siliconen slangen gaat het ook, je kunt dan veilig zelf aanzuigen.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Sam', geïmporteerd van het oude forum:

Wat ook werkt is andersom werken - namelijk via de ontluchtingsnippel vullen; hiertoe heb je twee grote spuiten nodig (via drogist) die passen op het ontluchtingsslangetje.
Eerst even losdraaien van ontl.nippel tot slangetje vol zit met oude remvloeistof (ter voorkoming van lucht) dan met een grote spuit en ook het reservoir bijna leegmaken; vervolgens via de ontl.nippel (wel even opendraaien) rustig nieuwe remvloeistof inspuiten met de andere spuit. Wel de eerste lading weer even wegzuigen, dit is namelijk de oude vloeistof uit de klauw en leiding. Hierdoor voorkom je ook langdurig pompen en lucht in het systeem (ofwel geen of matige druk). Vergeet voor niet ook de andere klauw te verversen, alvorens het reservoir bij te vullen
Werkt geweldig en is goedkoper dan een ingewikkeld druksysteem. Suc-6.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Van der Haegen Danny', geïmporteerd van het oude forum:

Wat een klinkklare onzin...
Waarom moeilijk doen als het ook simpel en enorm makkelijk kan???????
ten eerste de remzuigers terugduwen want met doorpompen of zuigen kan je de vuile olie niet wegkrijgen in de klauw. dan gewoon met behulp van de pomp (die gratis op je BMW zit) de olie doorpompen tot je geen luchtbellen meer ziet in de aftapleiding...
groeten de remolievervanger...
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Guido', geïmporteerd van het oude forum:

beste remolievervanger.Je dpreekt van de gratis pompdie opje BMW zit "de olie doorpompen tot je geen luchtbellen meer zietin de aftapleiding klinkt allemaal geweldig ,maar hoe dat alles doet vertel je er wel niet bij!!!Ik zelf heb altijd de remolie vervangen door te pompen met de remhendel en oude olie te laten weglopen via de ontluchtingsnippels.
groetjes
Guido
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Van der Haegen Danny', geïmporteerd van het oude forum:

Inderdaad het was ook als grap bedoelt maar het is zo; het gaat nog steeds perfect met de remhendel of pedaal...
werkwijze:eerst montagebouten van de remklauw(en) losmaken en de remblokken verwijderen,
remklauwen nemen en ze zuiver maken aan de binnenzijde en aan de nippel met evt.remmenreiniger en een klein borsteltje,afblazen met wat perslucht of evt. naspoelen,zo voorkom je vuil mee naar binnen te duwen wanneer je de zuigers terug duwt,
het remoliereservoir zuivermaken aan de buitenzijde zodat er geen onnodig vuil in beland wanneer je nu dadelijk het deksel eraf neemt(controleer de toestand van de afdichtingsrubber)
fixeer je stuur zodat het reservoir in een horizontale positie staat en je niet plots een ruk aan het stuur kan geven en zo olie morst(een riempje doet het wel)
omwikkel de remoliereservoir met doeken,de zuigers van de remklauwen nu terugduwen,let op dat het reservoir niet overloopt,eventueel er een beetje olie uithalen, de remzuigers blokkeren met een passend blokje zodat ze volledig ingedrukt blijven,
een goed om de nippel passend slangetje aansluiten op de remklauwnippel,de slang in een potje hangen met wat oude remolie zodat die langsdaar geen lucht kan trekken,
omwikkel ook de klauw met een oude doek,met een proper penseel bezinksel of aanslag van de olie in de hoekjes en op de bodem van het reservoir losborstelen,het reservoir nu zo leeg mogelijk maken maar het aanzuiggaatje van de pomp moet onder de olie blijven staan,
vul het reservoir met verse olie,oefen druk uit op de hendel en open de nippel op de klauw een kwartslag,de druk valt weg in de hendel ,onmiddelijk de nippel weer sluiten... controleer reglmatig de inhoud van het reservoir opdat het aanzuiggaatje steeds onder de olie zou staan
herhaal dit tot de olie die uit de nippel komt zuiver is van kleur en vrij van luchtbellen.herhaal deze bewegingen bij beide remklauwen...
Vul het oliereservoir tot op de juiste hoogte en sluit het af met het deksel(een likje vet aan de bouten),nippels afkuisen en de rubberen dopjes erop plaatsen,spanblokjes uit remklauwen halen en remblokken monteren,remklauwen monteren ,controleer de vastheid van de nippels,test het systeem,de hendel/pedaal mag niet sponzig aanvoelen anders zit er nog lucht in het systeem en moet je herbeginnen
aan de ABS module hoef je niet te ontluchten tenzij je het systeem hebt gedemonteerd of je er lucht hebt ingezogen.
een onderdrukpompje is leuk maar voor je het weet trek je lucht in het systeem,de gewone remhendelpomp en pedaal worden door 99% van de dealers (die ik ken) gebruikt om gewoon de remolie of koppelingsolie te vervangen.
het is een simpel iets daarom moet je het niet omslachtiger maken als nodig was steeds het antwoord dat ik kreeg toen ik bij enkele van hun de vraag stelde waarom ze geen vacuumpompje gebruikten. ikzelf heb een vacuumpompje liggen gebruik het vrijwel nooit.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Michel', geïmporteerd van het oude forum:

Even ter verduidelijking: Remolie bestaat niet we moeten spreken over remvloeistof.
Ik weet het, het is een beetje zeikerig maar met remolie zou je misschien denken dat je ook iets kan smeren wat zeker niet het geval is.
Reply
#8
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:

Dat bedoelt ie ook (kerstgrapje)!!
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)