12-21-2013, 07:29 PM
Een silentblock vangt zeker trillingen op (die extra zullen ontstaan als het motorblok zo stijf wordt opgesloten in het frame) maar gaan ook het resultaat verzwakken. Wat ik begrepen heb is deze oplossing bedacht om het torderen van het wiegframe van de /5 etc te verhinderen. (in de lengterichting uiteraard) Deze ingebouwde zwakte van het ontwerp zou in dagelijks gebruik niet zo'n grote rol spelen, maar is de oorzaak van het bekende zwabbergedrag in lange bochten. Speciaal met bagage etc. Daarom moeten alle lagers tiptop in orde zijn bij deze BMW's.
Voor die 'momentwerking' waar jij over spreekt ben ik niet zo bang. Ik denk dat het open wiegframe zo werkelijk effectief verstevigd wordt. En het draaipunt van de achtervork zit zo dicht op de onderste motorophanging, dat torderen van dat laatste gedeelte vrijwel nihil is. Bovendien, een frame mag niet té stijf worden, dan breekt het subiet.
Blijfft gissen natuurlijk.
Ja, hoe ga ik dit oplossen? Ik denk dat ik een schetsplaat 5 mm rvs snij (waterjet). Kan ik zelf tekenen in de computer aan de hand van een kartonnen mal. Dan dacht ik een luchtfilterhuis erbij te kopen waar ik een stuk uit kan frezen, zodat die schetsplaat past. Vervolgens uitproberen....;-)
Voor die 'momentwerking' waar jij over spreekt ben ik niet zo bang. Ik denk dat het open wiegframe zo werkelijk effectief verstevigd wordt. En het draaipunt van de achtervork zit zo dicht op de onderste motorophanging, dat torderen van dat laatste gedeelte vrijwel nihil is. Bovendien, een frame mag niet té stijf worden, dan breekt het subiet.
Blijfft gissen natuurlijk.
Ja, hoe ga ik dit oplossen? Ik denk dat ik een schetsplaat 5 mm rvs snij (waterjet). Kan ik zelf tekenen in de computer aan de hand van een kartonnen mal. Dan dacht ik een luchtfilterhuis erbij te kopen waar ik een stuk uit kan frezen, zodat die schetsplaat past. Vervolgens uitproberen....;-)