Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ombouw R100 RT '80 naar Café-racer
Hierbij een 750cc, bijna standaard uitvoering, desondanks een goed sturende, betrouwbare motor.
Dit seizoen hier ontzettend van genoten. (als trouwe supporter).
Heb uit respect voor onze sponsor de stickers maar doorgekrast.

Oja, is nog gewoon met kenteken. Hij rijdt er ook Endurance mee. Verlichting afplakken en gaan met dat ding.
Reply
@hansl:

constructie is iets anders dan bij de /2; daar zat het blok direct aan de onderste horizontale framebuis gebout, bij de "Israel constructie" ontstaat nogal een hefboom die behoorlijke torsiekrachten op het blok kan uitoefenen -vind ik een beetje "eng".Bovendien kan naar mijn idee het framedeel NA deze constructie inclusief het deel met de a.vork lagering nog steeds torderen en dus kwispelen.
De diagonale paralelle "twin spar"constructie lijkt stijver, de Israels oplossing een stoplap.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Als ik me goed herinner zat bij de /2 tussen de blokschetsplaat en de frame buis nog een rubber, dus een enigzins flexibel systeem.
Kan er naast zitten, was in 1974 dat ik dat blok er uit meubelde...

met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Een silentblock vangt zeker trillingen op (die extra zullen ontstaan als het motorblok zo stijf wordt opgesloten in het frame) maar gaan ook het resultaat verzwakken. Wat ik begrepen heb is deze oplossing bedacht om het torderen van het wiegframe van de /5 etc te verhinderen. (in de lengterichting uiteraard) Deze ingebouwde zwakte van het ontwerp zou in dagelijks gebruik niet zo'n grote rol spelen, maar is de oorzaak van het bekende zwabbergedrag in lange bochten. Speciaal met bagage etc. Daarom moeten alle lagers tiptop in orde zijn bij deze BMW's.

Voor die 'momentwerking' waar jij over spreekt ben ik niet zo bang. Ik denk dat het open wiegframe zo werkelijk effectief verstevigd wordt. En het draaipunt van de achtervork zit zo dicht op de onderste motorophanging, dat torderen van dat laatste gedeelte vrijwel nihil is. Bovendien, een frame mag niet té stijf worden, dan breekt het subiet.

Blijfft gissen natuurlijk.

Ja, hoe ga ik dit oplossen? Ik denk dat ik een schetsplaat 5 mm rvs snij (waterjet). Kan ik zelf tekenen in de computer aan de hand van een kartonnen mal. Dan dacht ik een luchtfilterhuis erbij te kopen waar ik een stuk uit kan frezen, zodat die schetsplaat past. Vervolgens uitproberen....;-)
Reply
Iemand toevallig detail foto's van een achterspatbord gemonteerd op een subframe?
Reply
Ik bedoel natuurlijk achterbrug!
Reply
Je bedoeld zo,n versterkte achtervork?

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
@hansl:

het zijn juist die torsiekrachten in het frame die bij de Israel constructie door het blok opgenomen worden en mij wat zorgen baren, vooral door de lengte van de schetsplaat. Ik vraag me af of de blokconstructie daar wel op berekend/tegen bestand is.

Aan de andere kant: wie niets probeert...

Met vriendelijke groet,

PeterH

Reply
Nee Peter die heb ik al gezien, en heb besloten dit niet te gaan doen. Inmiddels ben ik alweer een stapje verder. Vandaag een ritje naar Zwartsluis voor de boeg om mijn nieuwe spatbord op te halen. Die ga ik na de kerst op de achterbrug monteren. Ik heb al wel een idee hoe ik dat ga doen maar ben altijd benieuwd naar voorbeelden. Het wiel uitvinden kan altijd nog!
Reply
Even een algemene vraag.
Ik kom de term '"achterbrug" in dit draadje meermaals tegen , what the ... is de achterbrug als het niet het achter- subframe en ook niet de achtervork is ???
Algemene benaming voor alles achter de tank??

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)