Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ombouw R100 RT '80 naar Café-racer
#1
Hierbij de eerste foto's van mijn project. De ombouw van een R100 RT uit 1980 naar een Café-racer.

3 maanden geleden heb ik mijn oude vertrouwde shopper (Intruder VS 700 uit 1986) ingeruild voor een fantastische BMW R100 RT uit 1980. Na acht jaar was ik uitgekeken op het luie rijden op een shopper met forward-controles. Tijd voor iets nieuws. Ik wilde een klassieker met rond de 1000cc en 2 cilinders. Dat was snel bekeken, het moest een BMW worden met die boxer-motor. In mijn ogen de motor met het meeste karakter. Zie hier hoe ik hem heb aangekocht.
Reply
#2
De motor was in redelijk goede staat maar had inmiddels al wel een rijd stil gestaan (vermoedelijk meer dan 2 jaar). De remmen werkte dan ook nauwelijks meer, de startmotor heeft het tot op de dag van vandaag zwaar, de dynamo was vast gekoekt en van de algehele afstelling was weinig meer over. Dit heeft een tijd gekost om alles weer in goede staat te krijgen maar hij loopt weer als een zonnetje. De startmotor blijft het zorgenkindje maar ik hoop dat hij met regelmatig starten weer wat meer tot leven komt.
Reply
#3
Nu kon het grote ombouwen beginnen. Allereerste de kuip demonteren. Wat een pkezier om aan te werken. Alles preekt aan deze motor voor zich en dit was dan ook een fluitje van een cent.
Reply
#4
Binnen 1 dag sleutelen was de motor helemaal kaal en ontdaan van zijn enorme kuip. Ondanks dat het comfortabel was achter zo'n gevaarte was voor mij de lol er snel af. Te comfortabel en in die rechtop-zithouding vond ik het al snel te saai. Dus ik was blij met het naakte resultaat. Nou wist ik natuurlijk al dat er een aardig blok onder hing maar zo in zijn volke glorie... wat een bruut!!
Bijna alles was er dan nu wel vanaf maar toen kwamen de dilemma's. Wat te doen met de koplamp, contactslot en knippers. Dan nog de kwestie, wel of geen klokje / voltmeter.
Aanstaand weekend hebben wij een monsterrit op de pkanning staan dus haast was geboden.
Reply
#5
De volgende fase is het aanpassen van de achterkant. Daar kan kk tijdens de lange rit van dit weekend eens lang en hoed over nadenken. Ik ga het spatbord eraf halen en een opberg-bak voor onder het zadel lassen (waar nu de plastic opbergbakjes zitten. De hoofdbrekens komen bij het nieuwe achterlicht en de knippers! Hier een foto van de huidige situatie. Iemand misschien ideeën?
Reply
#6
Foto huidige situatie achterkant...
Reply
#7
Mischien dat nieuwe koolborstels de startmotor weer wat meer pit geven.
Reply
#8
Ik probeer em nog even 'schoon te starten', als dat niet lukt is dat (1 van) de volgende stap(pen)
Reply
#9
Ik durf het met al die accu-spam bijna niet te suggereren: maar toch- is de accu misschien een beetje moe?
Accureserve is normaal al niet groot, kijk eens wat ie doet met een auto accu.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#10
Hoi Mischa,

Op mp. bied iemand kuipdelen aan in de kleur van jouw motor.

Ben jij dat toevallig, en kom je uit Gouda? (Dan woon ik bij je in de regio).

Ik volg je relaas hier met interesse.
Misschien ook wel omdat m'n eigen motor een r100rt van modeljaar '79 was.
Ondertussen omgebouwd naar een naked model.

Groetjes, Kees.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)