Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cardan
Op mijn R 51/3 is een cardan volgens bijgaande foto gemonteerd. Deze lijkt me echter niet origineel.
Het is een zijspan overbrenging 32/7. Weet iemand van welk type deze cardan is?

Gr. Frits
Reply
Frits,

het ziet er toch echt uit als een 51/3 cardan.... en inderdaad: zijspanuitvoering. Wil natuurlijk niet zeggen dat he binnenwerk ook zijspanuitvoering is.
Reply
Coen,

Waarom dekt de cardan dan niet de volledige naaf af? Kan het zijn dat ik "speciale" naven gemonteerd heb?
Dit werd mij destijds door Haan in Uithuizen verteld, waar ik de wielen heb laten spaken.
Het binnenwerk is een zijspan uitvoering.

Reply
Er zijn hele en halve naven geleverd voor de 51/3. Ik weet niet of de latere naven verschillen van de volle naven zoals bij die jou gemonteerd zijn. Ook weet ik niet of de naven van de R25 etc. uitwisselbaar zijn met die van de R51/3
Reply
Het lijkt wel een /2 naaf wat erin zit...kijk eens naar deze foto:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:R51-plunger.jpg
Hierop zie je duidelijk dat de naaf heel anders gespaakt hoort te zijn.
Overigens is hier nog wel meer info voor je te vinden...
Reply
Betekent dit dat de diameter van deze naven dus afwijken van de originele? Hebben de /2 naven dus een grotere diameter?
De remschoenen moeten echter wel gelijk zijn anders zouden deze niet in de cardan passen toch?
Reply
Afhankelijk van het bouwjaar hebben ze halve en volle naven . De remtrommel heeft de zelfde diameter . Bij halve naven heb je 2 verschillende lengte spaken . Volle naven hebben 1 lengte spaken . Dats it !! De volle naaf op de foto is waarschijnlijk niet van dit model en lijkt veel op een R50 naaf. Nummers vergelijken op Oem . Ik weet niet beter dan dat ze op het laatst met volle naven zijn gemaakt . Daarin zal het cardanhuis netjes aansluiten.
Reply
Dit moet de orginele volle naaf zijn . 1954 Omdat deze niet meer te leveren is staat er geen onderdeelnummer op Oem vermeld .
Reply
Nog een afbeelding waar je alle 2 de type naaf kunt zien !
Reply
Dan klopt er volgens mij toch iets niet. Zoals je op de afbeelding van de r 51/3 naaf ziet, wordt de plaat die de naaf afdekt met 6 boutjes bevestigt. Dit is bij mijn naaf ook het geval. Bij de R50 naaf is deze bevestiging volgens mij niet aanwezig. Dus kan het volgens mij geen R 50 naaf zijn.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)