Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R75/5 'gierend' geluid bij ijskoude motor, toerenteller?
Hallo, wanneer ik 's morgens de motor start vanuit mijn verwarmde garage, dan loopt hij als een zonnetje. Overdag staat mijn motor gewoon buiten in de vrieskou (-6). Als ik 's avonds met deze temperatuur de motor weer start, dan hoor ik voor uit het blok een 'gierend' geluid als ik het gas wat verder opendraai. Dit geluid lijkt op het gegier van een klein elektromotortje dat erg veel toeren draait en waarvan de 'lagertjes' niet helemaal lekker zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee? ik denk zelf dat het asje van de toerentelleraandrijving, die aangedreven wordt door het tandwiel van de nokkenasketting, een beetje speling heeft, en zodoende staat te 'dansen' in de zitting. Weet iemand hoe dit asje is gelagerd en of dit asje eenvoudig te verwisselen is?
Vriendelijke groeten,
Rob
Reply
Kan het de onderbreker-nok zijn? Als het koud is is het vet op het fibertje van contactpunten en smeerviltje dikker.Mogelijk is het vet oud of te weinig, en komt dat bij een kritisch lage temp naar voren. Een drupje dikke olie kan direct uitsluitsel geven.Ik ga er hierbij van uit dat het geluid weg is als de motor op temp. is.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Klinkt als een binnenkabel van je toerenteller die te weinig smering heeft en wat last van vocht, dat nu dat geluid maakt tegen de buitenkabel (mantel).
Reply
Dank voor jullie reacties.
Ik heb een elektronische Silent Hektic ontsteking op de fiets, dus het kan niet de onderbrekernok zijn. (zou trouwens wel een heel plausibele verklaring zijn)
Ik zal de toerentellerkabel eens lekker inolieën, ik hoop van harte dat dat het is.
Reply
Ik heb de kabels van de toerenteller en km.teller met een dunne olie gesmeerd. Het gegier is nu helemaal weg. Tevens blijven de naalden van beide tellers nu héél mooi stabiel staan, dus geen km.teller die de hele tijd tussen de 90 en 110 km/u blijft dwarrelen.
Nogmaals hartelijke dank voor deze oplossing
Groetjes,
Rob
Reply
Ik had ooit begrepen dat kabels met een teflon coating, aan de binnenzijde, nooit gesmeerd mochten worden. Omdat dan de teflon laag zou kunnen opzwellen waardoor de kabel stroever gaat draaien.

Iemand daar een mening over?
Reply
In ieder geval niet met minerale of synthetische machineolie. Of siliconenolie het zwellen van de tefloncoating ook veroorzaakt weet ik niet.
Reply
Dank Jaap43, jouw antwoord zette mij aan het denken.
Als die binnenlaag Teflon is, dan zou smeren met een op PTFE (teflon http://www.microcare.com/faqdetails.aspx?faqid=77 ) gebaseerd smeermiddel de juiste weg kunnen zijn. In het artikel worden twee soorten genoemd. Gebaseerd op water (= goedkoper) of op alcohol. Weet iemand wellicht een merk?
Reply
Natuurlijk heb ik de kabels met teflonspray (Fin Lube TF van Interflon) behandeld. Wat trouwens niet afdoet aan het risico dat de teflonlaag in de buitenkabel toch zal gaan zwellen, er wordt waarschijnlijk olie in opgenomen, of het nou mét- of zónder teflon is.
De behandelde kabels zijn al een paar jaartjes oud en hebben de nodige kilometertjes er al wel op zitten; de binnencoating van de buitenmantel zal wellicht wat afgesleten zijn waardoor de binnenkabel wat ruimer in z'n vel zal zitten.
Groetjes
Rob
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)