Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Knipperlicht probleem......
Hallo allemaal,

Mijn probleempje is als volgt : Ik heb een BMW R80RT uit 1982 en al sinds ik hem heb ( 3 jaar) gaat de wijzer van de voltmeter behoorlijk heen en weer als de richtingaanwijzer aanstaat.....geen probleem wat mij betreft want alles werkte naar behoren.....echter sinds een paar dagen gaan tijdens het rijden als ik de r.a.w. aanzet de lampen een keer of 4 normaal knipperen, vervolgens even niets, en dan gaan ze blijvend branden met een beetje trillend effect.... zet ik dan de motor uit en alleen het contact aan en vervolgens de r.a.w. aan dan werkt alles weer naar behoren (wel gaat dan de voltmeter weer heen en weer)...... oh ja !! de accu is nieuw !!
Zelf denk ik aan de dynamo (geeft keurig 13 volt aan met draaiende motor) maar het kan natuurlijk ook het r.a.w. relais zijn of misschien een massa probleem......

Iemand die het misschien eerder heeft meegemaakt ??

Alvast bedankt en voor iedereen een goed uiteinde en een gezond 2013 !!

Groeten Henri Pos.
Reply
De stekker in de kuip waar de knipperlichten en voltmeter op zit kan een hoge weerstand hebben door corrosie.
Even loshalen contactspray of wd 40 en weer monteren.

Pieter
Reply
als het reinigen van de contacten niet werkt (vergeet de stekker onder het zadel naar de achterlichten niet) dan is het tijd om het knipperlichtreleais te controleren. als je de kans hebt, even een andere erin stoppen en je weet het direct.
Reply
Hallo ,

Bedankt voor jullie reacties , ik heb vanmorgen de koplamp losgehaald en het zwarte r.a.w.relais eruitgehaald en opengemaakt , het zag er van binnen prima uit , alleen een klein beetje vuiligheid tussen het koperen plaatje met het contactpuntje....heb dit schoongemaakt en teruggemonteerd...ook zat er aan de binnenkant van de koplamp nog een aluminium relais vastgeschroefd..weet niet waar deze voor is maar de bevestiging aan de koplamp was behoorlijk verroest...heb dit ook schoongemaakt en met nieuw materiaal weer vastgezet , vervolgens omdat de boel toch open was de zekeringen vervangen en alle stekkertjes even eraf en weer erop gedaan ....

Nadat alles klaar was bleek dat de voltmeter nog maar een klein beetje heen en weer gaat, en dat de claxon het weer doet als alleen het contact aanstaat !!! geweldig !!! deze deed het alleen tijdens het rijden .. zelfs stationair deed de claxon het niet...

De stekkers vanaf het zadel t/m de achterste knipperlichten zijn schoongemaakt , maar de stekker onder de kuip zal ik deze week nog even bekijken....

Ondanks dat ik niet echt veel ellende ben tegengekomen is er dus wel een aanzienlijke verbetering.....

Nogmaals bedankt !!!!!

Groeten Henri.
Reply
Alle kleine beetjes overgangsweerstand bij elkaar opgeteld kunnen een hoop elende veroorzaken. Dat je voltmeter heen en weer gaat tijdens het knipperen komt doordat de voltmeter als laatste in de draadboom aangesloten is, zowel in de plus als in de massaleiding.
Reply
Ok Jaap ,

Dus hieruit begrijp ik dat dit normaal is.....de voltmeter gaat ook alleen maar heen en weer op de claxon en op de knipperlichten , als ik andere gebruikers aan zet zie ik nauwelijks beweging in de wijzer....
@ Pieter....de stekker onder de kuip gevonden en ook schoongemaakt..de 6 stekkertjes waren behoorlijk verroest en deze heb ik schoongeschuurd en in de WD 40 gezet , daarna weer inelkaar gezet....

Bedankt voor je reactie !

Groet Henri.
Reply
wd40 is eigenlijk niet goed voor electrische contacten. je kunt beter contactspray gebruiken. wd40 is vet en gaat daarmee het oxideren tegen maar zorgt niet voor een betere geleiding.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)