Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R90/S hoeveel olie in voorvorkdemper.
Ben R90/S (1975) aan het restaureren.
Hoeveel olie moet er in voorpoot (demper) na revisie? Peter's motor boek is daar niet duidelijk in.
Verder als vraag: naast de grote vorkveer is er op de top nog een kleine (extra) vorkveert geplaatst. Tekeningen in Peter's motor boek en onderdelen layout bij Real OEM laten hiervan niets zien? Verder heb ik bij demontage in de demper geen rubber stootring aangetroffen, terwijl Peter'motorboek en Real OEM dat laten zien. Bijplaatsen? Deze rubber stootring niet te verwarren met de het aanslagrubber onderin.
Wie kan mij helpen?
Reply
Hou het maar op 280 cc na demontage. Enkele veer is normaal, stootrubbers willen nog wel eens verdwijnen door ouderdom.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Hallo Peter,
Bedankt voor je snelle ractie.
Wat de drukveer betreft: de lange (normale?) veer is 57 cm lang; de bijgeplaatste veer 2,2 cm..4% meer. Merkwaardig te noemen.
Bij Real OEM staan 2 drukveren vermeld voor R90/S : Drukveer en Drukveerversterk. Is misschien de bijgeplaatste veer combinatie een voorloper op drukveerversterk?
Denk dat ik beide drukveren terugplaats, zoals het gemonteerd was.
Of ben jij een andere mening toegedaan?
Met vriendelijk groet
Gerard
Reply
Er werden ook wel alu. bussen boven op de standaard-veer gezet om de voorspanning te verhogen, die waren (in mijn herinnering) ook een cm. of twee hoog.Mogelijk is dit een combinatie van verhogen voorspanning en wijziging progressie.
Ik zou ze inderdaad terugplaatsen en kijken of het veerkarakter bevalt, veranderen/experimenteren kan altijd nog.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Was vanmorgen 12/12 bij Mat Beekers van BMW Boxer Toko en het verhaal verteld. Is volgens hem niet origineel. Van een oude veer is een stuk afgeslepen en bijgeplaatst om zo de voorspanning te verhogen. Hij zegt dat de veer na verloop van tijd slapper wordt en zo is geprobeerd het effect hiervan te verminderen. Zijn advies nieuwe veer plaatsen; geeft een veel beter rijcomfort. Heb inmiddels bij Hobbyist.nl 2 nieuwe veren besteld. Zij hebben overigens een eigen (parabolische) veer ontwikkeld(?) of laten maken en wordt tegen een zeer aantrekkelijke prijs geleverd.
Bedankt voor jouw visie en conversatie.
Reply
Wat jij tussen haakjes parabolisch noemt is progressief. Dus het eerste stuk een slappe veer en bij verder inveren wordt deze steeds stugger. Een lineaire veer, die er in zat, zal over een groot gebied bij een verdubbeling van de kracht 2 keer zo ver inveren.
Reply
Lomp, een stuk veer nemen om de voorspanning te verhogen. Had het naieve idee dat het bedoeld was om de voorspanning te verhogen EN een stukje progressie in de veer te brengen. Blijkbaar was een vorige eigenaar te zuinig om een paar alu. bussen of andere veren te kopen.Keuze voor progressieve veren van sponsor is een goede, gebruik ze al jaren.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Hallo Gerard,

Volgens het onderhoudsboek van Haynes was de oorspronkelijk opgegeven hoeveelheid olie inderdaad 280 ml na revisie. In verband met verbeterde demping is de aanbevolen hoeveelheid verlaagd tot 250 ml. Bij verversen 235 ml, omdat er blijkbaar 15 ml achterblijft.

Ik ben net bezig de olie in mijn R90/S voorpoten te vervangen en heb het net zelf op moeten zoeken dus dit is vers van de pers.

Als je de poten al gevuld hebt, lekker laten zitten zou ik zeggen. Dan weet je het voor de volgende keer.

Groeten,
Ron
Reply

De hoeveelheid verschilt per type in het onderhouds boekje staat voor elk type precies de hoeveelheid die ververst moet worden of bijgevuld moet worden , ik had bij mijn 1982 er de vorkolie keerringen lek en heb deze vervangen door de onder poten te demonteren , waardoor alle olie is afgetapt en opnieuw volgens het onderhouts boekje is gevult met met 230cc hydroliek olie
waarna de vering bij het remmen nog veel te diep dook waarna ik de moeren boven met dop 36 heb los gedraaid en aan elke zijde een orginele BMW hulpveer van 60mm heb gemonteerd bovenop de teflon ring deze hulpveren zijn er in twee uitvoerigen namelijk voor de toer en sportieve uitvoering , nu na deze ingreep ken je de veering en de stuur eigenschappen niet meer terug hij duikt niet meer en is veel beter te sturen
hopende dat hier iemamd wat aan heeft .
Groeten Marius
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 2 Guest(s)