Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
distributieketting
hallo

ik heb een r65 '79
Tijdens een ontsteking check kwam ik er achter dat de ontsteking geheel tegen de klok in gedraaid zat en het merkteken op mijn vliegwiel zichtbaar was. nu ging ik er van uit dat distributieketting versleten zou kunnen zijn maar ik heb de boel nu open liggen en zie dat de spanner en geleide blok nieuw zijn.
de tandwielen zien er in eerste instantie goed uit.
mijn vraag is nu: wie weet hoe lang een nieuwe ketting is ten opzichte van een oude en zal het geleideblok, die je ook kan spannen, niet aangespannen hebben gezeten ?

gr Tonky
Reply
Jij hebt nog kontaktpunten, wsl. ( de laatste versie, die in het potje ?). Fiber nokje ok?, afstand punten juist?
Volgens mij maakt het overigens voor de ontsteking niet uit of de ketting al dan niet gespannen staat, de lengte is toch steeds gelijk?
En je zou zeggen dat bij een nieuwe spanner/ geleideblok ook de ketting is vernieuwd. Ik heb geen idee hoe lang een nieuwe ketting is.

MVG Peter
Reply
Staan de merktekens goed tegenover elkaar?
https://lh5.googleusercontent.com/-3R0_M...C02723.JPG

Bep
Reply
zo te zien staan ze recht tegenover elkaar, ik heb de vorige eigenaar net gesproken en die heeft niet de ketting vernieuwd.
Reply
Tonky,

het lijkt wel dat het visje van de sluitschakel verkeerd om zit.
Deze moet met de dichtekant naar de draairichting zitten.
Op deze foto met de dichte kant naar beneden.

Richard
Reply
hoi Richard
ik had het van het visje ook gezien :-)
hier nog een andere foto
wat me ook deed besluiten om de ketting te vernieuwen is dat als ik gas terug gaf de kleppentrein wat meer lawaai maakten, met andere woorden
dacht ik dat de ketting stond te klepperen. maar het kan ook alleen de axiale speling op de tuimelaars zijn die dat tikken veroorzaken.
er zijn wel het nieuwe type tuimelaar gemonteerd.

Gr Tonky

Reply
De speling op de kleppentrein is altijd hetzelfde met gas erop of los laten.
Nu je blok toch open is, nieuwe ketting erin met geleideblok en spanner. Het veertje van je spanner hier op de foto rechts kan je ook vernieuwen. Bij de pakking van het kettingdeksel horen ook twee kleine pakkingrondjes voor de bovenste twee bouten, dit voorkomt dat het deksel krom trekt.

Richard
Reply
Stop in de gaten achter tandwiel proppen papier van keukenrol . Zodat bij een misser je verbindingsschakel niet in het blok verdwijnt ! Speling tussen geleideblok en ketting is 1 mm . Ik had de grap bij 52000 km , anderen gaan tot 90000 mee !! Gr. Cees.
Reply
hallo mannen,

als ik de ketting, geleideblokken, veertje, pakking vervang, moet het bovenste tandwiel ook niet vervangen worden ?
en wat is het extra rammelen/tikken bij gas terug dan ?
Reply
Als je motor meer dan 120.000 heeft gelopen , zou ik bovenste tandwiel vernieuwen . De punten van tanden worden dan messcherp De tanden slijten aan 1 kant weg ,zodat de steek van de nieuwe ketting niet overeenkomt met het oude tandwiel Dit gaat dan direct aan de rollen van nieuwe ketting vreten. . Het kleine tandwiel trekt maar 5 a 6 tanden . . Dat rammmelen bij gas terug KAN veroorzaakt worden door de ketting die dan op de punten van de tanden gaat lopen . Bij koude motor hoor je hem niet , maar warm moet je bij stationair ook rammel horen ! Vernieuw ook de kering in deksel achter dynamo !! Gr. Cees.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)