Threads: 3
Mijn werkplaats boek geeft aan dat de 4 stuks twaalfzijdige boutjes waarmee de cardan as vast zit op de aandrijfflens altijd moeten worden vernieuwd nadat ze los zijn geweest. Verder geeft het boek aan dat ze met het voorgeschreven correcte aanhaalmoment moeten worden vastgezet, echter kan ik dit nergens vinden.
Weet iemand dit toevallig of is gewoon goed vast goed genoeg, er lijkt mij ook te weinig ruimte om een momentsleutel te plaatsen als de cardan as nog in de swing arm zit.
vr gr Jan Thieme
Heeg Friesland
0515-469353 06-51023958
Officieel 2,4-2,6 kg/m. Ik zet ze altijd "vast is vast", omdat een normale momentsleutel er i.d.d. niet bij kan.
Is tot nu altijd goed gegaan.En altijd vernieuwen, het zijn vlgs mij rekboutjes.
Met vriendelijke groet,
PeterH
De BMW bevat van huis uit een rond plat sleuteltje 10 . Als je die geberuikt om die boutjes aan te draaien zit je op het juiste moment naar het schijnt. Mits je dan vast = vast principe hanteert.
Je moet ze vernieuwen ik heb het laatst niet gedaan en rij nu alweer 12.000 km rond
Hallo Jan,
Dezelfde vraag had ik ook toen enige jaren terug mijn cardanas (R100R 1992) vervangen moest worden. Natuurlijk wilde ik dit als sleutelaar zelf doen. De Hobbyist leverde mij een nieuw cardanas en zei dat de boutjes niet persé vervangen behoefde te worden en zij wel "stevig" vastgezet moeten worden. Mijn BMW rijdt hierna alweer jaren en ook later na onderhoud aan wisselbak functioneert alles prima.
Dus na de cardanas diverse malen te hebben losgenomen en terug geplaatst met dezelfde boutjes werkt alles nog steeds goed. In het begin vond ik dit wel spannend maar nu deins ik hiervoor niet meer terug. Secuur sleutelen en goed voelen is altijd belangrijk.
Tip: Om het juiste moment te vinden in wat moeilijker sleutel-omstandigheden wil ik wel eens een bout met de afgestelde momentsleutel in een "moer in de bankschroef' vastzetten en dan met b.v. een gewoon ringsleuteltje los te halen en daarbij goed voelend welke kracht je hierbij nodig hebt. Dit gevoelsmoment van losdraaien is dan maatgevend bij vastzetten.
Succes!
Jaap de Leeuw
Hou ook lengte van boutjes in de gaten , bij eventueel vernieuwen . Er zijn 2 lengtes in omloop . Als ze langer dan 13 mm achter de kop zijn , moet er een STALEN ring bij . Anders bestaat de kans dat de kering achter de flens beschadigd !! De nieuwe zijn meestal 13mm , maar je weet maar nooit!! Gr. Cees.
Ik heb zelf geen momentsleutel maar gebruik als ik een bout met een bepaald moment wil aandraaien daarvoor een unster met een bereik van 12 kgf of een unster met een bereik van 25 kgf en een ringsleutel. Met de unster meet je een bepaalde kracht F (in kgf). Je meet de afstand r op (in m) tussen het hart van de ogen van de ringsleutel en het moment M in (kgf.m) is dan het product van
F * r. Als het moment opgegeven wordt in N.m dan moet je F in kgf met 9,8 vermenigvuldigen om N te krijgen. Als de boutkop erg diep zit dan kun je er eerst een pijpsleutel op zetten en dan de ringsleutel weer op de pijpsleutel. Stel dat het vereiste moment 2,6 kgf.m is en dat de afstand r 0,2 m is. De vereiste trekkracht is dan 2,6 / 0,2 = 13 kgf.
kgf (kilogramforce) is de oude eenheid van kracht. kg (kilogram) is de eenheid van massa en N (Newton) is de nieuwe eenheid van kracht. Omdat we het over een kracht hebben moeten we dus de eenheid van kracht kgf gebruiken en niet kg. Bij het moment moeten we kgf.m gebruiken en niet kg.m maar dat wordt heel vaak verkeerd gedaan. De punt tussen kgf en m is het vermenigvuldigingsteken maar dat wordt soms weggelaten. In de reactie van Peter H staat zelfs kg/m wat dus ook niet klopt omdat een moment een product is van kracht maal arm en niet een quotient.
Klopt, ik gebruik de eenheden niet correct en een '/' als scheidingsteken tussen de symbolen en dat is wat sloppy.
Ik ga er echter van uit dat iedereen begrijpt wat ik bedoel.
Als ik (in de dagelijkse praktijk)tegen iemand zeg dat hij iets moet aantrekken met 5 kilo komt dat over , als ik daarentegen zeg het hij aan moet trekken met een moment van 5 kgf.meter of 49 Newton.meter loop ik het risico op de vraag of ik " helemaal van de p. gerukt b."
Een stukje leesbaarheid is naar mijn idee ook belangrijk.
Met vriendelijke groet,
PeterH (of pH want ik reageer soms wat zuur volgens vrienden)
Nm of N.m is toch heus de huidige juiste aanduiding van een moment en niemand zal je voor gek verklaren als je daar gebruik van maakt. De leesbaarheid wordt naar mijn mening juist verlaagd door een verkeerd gebruik van de eenheden. Ik denk dat als je momenteel een nieuwe momentsleutel koopt dat het moment daar dan ook in Nm op wordt aangegeven.
Een Newton (N) is een afgeleide eenheid. Als je een kracht in de basiseenheden uitdrukt dan is de eenheid van kracht kg.m/s^2. Een moment heeft dan als dimensie kg.m^2/s^2. Dat is inderdaad een onpractische eenheid maar je ziet er wel goed aan welke fout je maakt als je het over kg.m hebt.
De eenheid kgf.m (of foutief kg.m) is al zo,n 40 jaar geleden afgeschaft maar omdat wij van oude literatuur gebruik maken komen we hem nog vaak tegen.
Ik weet het, had het kwalijke genoegen precies met de omslag op school te zitten.Leer je eerst het "oude" systeem, zegt de leraar daarna: "maar zo doen we het niet meer"!
Ik gebruik o.a. een Duitstalig, origineel w.p.h. van de /5 serie. Druk1972. Daar wordt de notatie kpm en mkp gebruikt.Inderdaad een variant, en zonder punt.En 40 jaar terug.
1000 tricks, toch een soort BMW bijbeltje, maakt het nog bonter, daar staat alleen een getal!
Er is naar mijn idee niets mis met een SI normering, ik wilde alleen aangeven dat als iemand met kennelijk verstand van zaken-in elk geval van hoe momentsleutels werken- vraagt naar een aantrekmoment, hij in principe voldoende heeft aan kilogram. Hij weet dat er geen suiker en een Rijnlandse el bedoeld wordt.
De momentsleutels die ik ken gebruiken kg en N tegelijk op de schaalverdeling. Af en toe ook nog met foot.pounds erbij,want zo internationaal is SI ook weer niet.Soms moet er inderdaad omgerekend worden. Voor het gemak doe ik dus een factor 10, in geval van kg naar N.
Het verschil valt m.i binnen de aantrekmarges.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Ook ik ga bij deze boutjes( en een hoop andere) te werk volgens vast is vast. Nog nooit een probleem mee gehad.