Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olie via luchtfilterhuis R100S
Tijdens een weekendtrip naar Duitsland begon mijn R100S uit 1980 olie te lekken via het luchtfilterhuis. Waarschijnlijk een gevolg van de carterontluchting die olie doorlaat. Ik hou het oliepeil op ongeveer de helft tussen min en max niveau op de pijlstok. Aan het einde van het weekend begon de motor ook slechter door te trekken. Ik heb de sproeiers gecontroleerd maar die waren schoon. Kan het zijn dat de olie uit de carterontluchting mijn luchtfilter verstopt/verzadigd waardoor de motor bij optrekken te weinig lucht krijg?
Reply
De slangetjes van carterontluchting zitten alreeds voor de inlaatkanalen . Door de luchtstroom wordt de olie direct richting carb. gezogen en kan normaal niet je luchtfilter bevuilen . Een vervuild of dicht luchtfilter kan wel een weerstand opbouwen in de vorm van een vacuum . Deze kan dan wel een zuigende werking op je carterontluchting teweeg brengen . Dus vernieuw dat luchtfilter en kijk dan wat er gebeurd . De klep van carterontluchting kan ook falen natuurlijk . Gr Cees.
Reply
Ik heb zojuist het luchtfilter eruit gehaald. Het filter is schoon en niet doordrenkt met olie. het beetje olie dat uit de twee slangetjes komt gaat idd direct naar de aanzuigbuizen of het er kan soms ook wat olie tussen het deksel en luchtfilter kruipen en dat is de olie die ik zie.
Ook nog een keer gekeken naar de sproeiers. Deze zaten niet verstopt maar ik ontdekte wel een wit/gelige aanslag. Na deze aanslag verwijderd te hebben is de doorlaat wel iets groter geworden. Daarna nog een keer proef gereden en de motor trekt wel iets beter door maar nog niet goed genoeg. Ik veremoed nu dat de aanslag zich niet beperkt heeft tot de hoofdsproeier maar dat dit in de gehele carburateurs is terug te vinden. Ik denk dat een ultrasoon reinigingsbeurt op zijn plaats is.
Tzt moet ik ook maar eens kijken naar de carterontluchting en/of de compressie opmeten om te zien of er geen zuigerveer blijft hangen.
Reply
Het kan zijn dat de slangetjes naar carteronluchting ook lekken bij T stuk . Ja het word allemaal stug en hard etc. Maar er komt dikwijls een drupje olie naar carbs. , lijkt meer dan het is hoor ! Gr.Cees
Reply
Klopt, de slangetjes zijn keihard maar ze lekken niet. Ook niet bij het T-stuk. Ook lag er slechts een heel klein beetje olie achter het luchtfilterdeksel. Gr. Ton
Reply
wellicht een opmerking die er niet bij hoort, maar kan het zijn dan je vermogen van de motor anders is geworden doordat je andere type brandstof getankt hebt in duitsland... Welllicht E10??? Daar zit 10 procent methanol in en ik heb me laten vertellen dat dat niet helemaal geweldig is voor oudere motoren. Ook kan het rubbers oplossen en wellicht is dat hetgene wat je tegenkomt in de carb van je motor. Probeer eens een brandstofreiniger zoals forte of zoiets. Wellicht heeft het octaan die anders is in duitsland je motor ook parten gespeeld.( trekkracht) Dit alles is zomaar een ingeving die in mij opkwam toen ik je verhaal las. Hoop dat je er wat aan hebt. Verder hoop ik dat je je probleem vindt. Groet Michel
Reply
Het klopt wat je zegt maar ik heb alleen maar premium benzine, zoals bijv. Total Excellium, BP Ultimate en Shell V-power, getankt. Er komt geen E10 benzine in mijn tank. Gr. Ton
Reply
Gisteren de carburateurs eraf gehaald om te strippen en ultrasoon te laten reinigen. Bij de rechter carburateur bleek dat het membraan gescheurd was. Dit is overduidelijk de oorzaak van het slecht doortrekken. Direct maar 2 nieuwe besteld bij onze sponsor inclusief een setje pakkingen en o-ringen. Ik laat ze alsnog ultrasoon reinigen, ik heb ze nu toch uit elkaar liggen.
Reply
mooi is dat als je een duidelijke oorzaak kan vinden. Dan heb je gelijk een voldaan gevoel. Mooi dat je het gevonden hebt. Groet michel.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)