Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kilometerteller 0,75
Vandaag weer een tijdje met de R 51/3 gereden.
Ik had het gevoel dat de kilometerteller niet de juiste snelheid weer gaf. Het leek alsof de teller een hogere snelheid dan de werkelijke weergaf. Op de teller staat de factor 0,75 vermeld. Op het cardan staat 32/7. Kan het zijn dat de teller niet met de cardan verhouding correspondeert?
Volgens mij is een 32/7 overbrenging een zijspan gearing. Klopt dit?
Reply
Dat klopt 32/7 is voor zijspan . top 95km/u . En 35/9 is voor solo gebruik . top 135 km/u . Er zijn repro sets 35/9 tandwielen voor R51/3 te verkrijgen . Er is ook een 37/8 voor zijspan gebr .///// Kilometertellers zijn er in W 0,75 // W 1.00 // W 1.25 .// Enkel bij W 0.75 schrijft men , van 0 tot 160 km < 1960 . Verder geen herleiding naar type motor of bouwjaar . Zijn nog verkrijgbaar c a 100 Euro . ////// De R68 heeft de zelfde cardan en versn.bak .verhoudingen , hij loopt 160 omdat de motor 7000 toeren maakt max. Bij de R51/3 is dat 5800 max. Het is nogal een verschil Frits 40km , en je ligt nu hoogtoerig rond te klapperen met het ding zonde eigenlijk . Mischien is 35/9 te vinden , een nieuw set moet je denken aan 480 euri + porto . Vraag eens aan de sponsor wat hij in de schuur heeft , of Jan Beck . Gr. Cees.
Reply
Dag Cees,

Ben nog van plan om er een zijspan aan te hangen, dus dan komt de 32/7 overbrenging wel goed uit.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de overbrenging in het verleden reeds een keer gewijzigd is.
Hoe kan ik dit het beste controleren? Is dit een kwestie van gewoon het aantal tanden tellen van het pignon en kroonwiel?
Reply
Of de teller is ooit stuk gegaan .Je huidige teller zal overeen komen met de 35/9 overbrenging . Wat op het huis staat , klopt meestal wel (32/7 ). Er heeft mischien al ooit een bakkie aan gezeten ??? Omdat je zegt , hij rijd langzamer dan ie aangeeft. Dan is het sommetje niet moeilijk , denk ik.
Reply
Of hij daadwerkelijk langzamer rijdt weet ik niet zeker; voor mijn gevoel wel. Zal dit maar eens controleren met een fietscomputer gemonteerd.
Op Ebay worden ook regelmatig pignon / kroonwielen voor Ural aangeboden. Zijn deze evt. ook op de BMW te gebruiken?
Reply
Ik zou mn huidige 32/7 niet open trekken of laten veranderen gezien je plannen . Mischien heeft iemand een 35/9 liggen compleet ! Ural en BMW ?? geen idee ?? Maar vragen is overal vrij !!
Reply
De russische pignon/kroonwielen zijn nl. aanmerkelijk goedkoper. Kwaliteit zijn zal wel navenant zijn!
Als ik de foto's op Ebay bekijk zien ze er op het oog gelijk uit. Misschien dat er iemand hier mee ervaring heeft.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)