Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Gerrit Regtop', geïmporteerd van het oude forum:
Met vorst start mijn Honda NTV niet, er zit een nieuwe accu in en als ik op de starknop druk hoor ik een ratelend geluid maar de motor wordt niet gestart.
Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum:
oorzaak is lage accuspanning. Op het moment dat je startrelais sluit zakt de accuspanning door het plotseling toegenomen verbruik, waardoor het relais niet aangetrokken kan blijven. Door het dan weer afgenomen verbruik, stijgt de accuspanning, waardoor het relais weer aantrekt. Hierdoor neemt het verbruik weer plotseling toe, zodat de accuspanning wederom instort en het relais weer "lost". Enzovoort enzovoort. Gevolg: takketakketakketak.
Reactie van bezoeker 'Ger', geïmporteerd van het oude forum:
Tja, tis ook geen BMW!
Reactie van bezoeker 'Gerrit Regtop', geïmporteerd van het oude forum:
Met vorst start mijn Honda NTV niet, er zit een nieuwe accu in en als ik op de starknop druk hoor ik een ratelend geluid maar de motor wordt niet gestart.
Het lijkt wel of de startmotor overslaat.
Ieder advies is welkom.
Reactie van bezoeker 'Dirk van Gorkum', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb vandaag hetzelfde probleem geconstateerd. De accu is al oud, maar nog steeds goed geladen. Het ratelen lijkt bij mij eerder uit het relais van de startmotor (rechts achter) te komen. Wie heeft een idee?
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:
Pak de auto?
Reactie van bezoeker 'Peter Pan', geïmporteerd van het oude forum:
Ik weet niet precies hoe dit bij een NVT zit maar bijna alle startmotoren hebben een ronsel (klein tandwiel) op een Bendix (mechanisme met wormwiel dat het ronsel in de startkrans drukt) Deze bendix glijt weer over een as. Als de smering niet word bijgehouden tijdens het onderhoud, kan in kou de smering onvoldoende zijn waardoor de Bendix niet goed (snel genoeg)naar buiten komt en het ronsel niet in maar tegen de startkrans aandrukt wat het ratelend geluid tot gevolg heeft. Smeren dus.
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:
het kan ook zijn dat de vertanding van de Bendix (=vrijloopvertanding)versleten is. De bendix schiet wel op de starterkrans maar deze wordt dan niet meegenomen. Een nieuwe Bendix plaatsen dus. Dit onderdeel kun je denk ik wel bij een startmotoren/dynamo-revisiebedrijf zo kopen, en zijn niet duur (voor mijn auto was ik 30 euro kwijt). Startmotor demonteren, meenemen voor juiste type eventueel, nieuw ding erop en klaar. Weet je zeker dat het weer lang meekan.