09-17-2012, 09:43 AM
Vorige week ben ik met mijn vrouw op de motor naar Luxemburg geweest. Op de heenweg begon de motor stationair onregelmatig te lopen en sloeg soms zo maar af. Toen we terug wilden gaan wilde de motor niet starten. Hij liep eerste nog even op één pit. De bougies gedemonteerd en die gaven maar miezerige vonkjes. Uiteindelijk de motor aan de praat gekregen met behulp van een snelstarter van de pensioneigenaar. De motor klapte in de uitlaat als ik met gas dicht een helling af reed. Toen ik thuis was heb ik de nog warme motor getest door ombeurten een bougie te verwijderen. De motor liep goed stationair op de linker cylinder maar slecht en uiteindelijk helemaal niet op de rechter cylinder. Mijn conclusie was dat er iets fout zit met de ontsteking en dat dit ook de oorzaak is van het overslaan bij lage toeren dat ik in een eerdere post gemeld heb.
Vandaag heb ik de bobine samen met de bougiekabels verwijderd. Het is een enkele bobine wat betekent dat de stroom van de secondaire spoel gelijktijdig door beide bougies loopt. Ik heb de weerstand van de primaire spoel opgemeten en die bedroeg 0,7 Ohm. Volgens mijn handboek moet hij liggen tussen 0,67 en 0,77 Ohm en de primaire spoel is dus in orde. De weerstand van de secondaire spoel heb ik gemeten tussen de kern in beide bougiekappen en die bedroeg 5,06 Ohm. Volgens het handboek moet hij liggen tussen 3.7 en 5,3 Ohm. Hij voldoet dus net maar is aan de hoge kant. Vervanging van de bougiekabels zou een verbetering kunnen geven en die heb ik dus losgetrokken van de bobine. De kabels werden nu los gemeten en ik vond 4,85 kilo Ohm voor de rechter kabel en 4,6 mega Ohm voor de linker kabel. Voor de bobine zelf vond ik 12,98 kilo Ohm tussen de aansluitpunten van de bougiekabels. Ra, ra hoe kan dit? Ik heb mijn voltmeter gecontroleerd en ik vond nog steeds 0,7 Ohm voor de primaire spoel.
Dat de kabels kapot gaan door ze van de bobine af te trekken kan ik nog begrijpen maar er is niets mis met de verende klem die aan het einde van de kabel gesoldeerd zit en die in een groef valt die in de boring van de bobineaansluiting zit. Maar dat de weerstand van de secondaire spoel opeens met meer dan een factor 2000 toeneemt doordat ik de kabels eraf getrokken heb is zeer vreemd. Je moet toch gewoon de kabels kunnen vervangen. Ik heb het contactvlak in de bobine boring goed schoon gekrabt maar dat helpt niets.
Ik heb de kabels weer opnieuw gemonteerd en de weerstand tussen de kern van beide bougiekappen was nu een paar mega Ohm. Ik heb de bougies gemonteerd en ze met de schroefdraad tegen elkaar geklemd. Daarna heb ik eventjes een 12 V accu op de primaire spoel gezet en de verbinding meteen weer verbroken. Dan zouden de bougies moeten vonken maar er was helemaal geen vonk te zien.
Vandaag heb ik de bobine samen met de bougiekabels verwijderd. Het is een enkele bobine wat betekent dat de stroom van de secondaire spoel gelijktijdig door beide bougies loopt. Ik heb de weerstand van de primaire spoel opgemeten en die bedroeg 0,7 Ohm. Volgens mijn handboek moet hij liggen tussen 0,67 en 0,77 Ohm en de primaire spoel is dus in orde. De weerstand van de secondaire spoel heb ik gemeten tussen de kern in beide bougiekappen en die bedroeg 5,06 Ohm. Volgens het handboek moet hij liggen tussen 3.7 en 5,3 Ohm. Hij voldoet dus net maar is aan de hoge kant. Vervanging van de bougiekabels zou een verbetering kunnen geven en die heb ik dus losgetrokken van de bobine. De kabels werden nu los gemeten en ik vond 4,85 kilo Ohm voor de rechter kabel en 4,6 mega Ohm voor de linker kabel. Voor de bobine zelf vond ik 12,98 kilo Ohm tussen de aansluitpunten van de bougiekabels. Ra, ra hoe kan dit? Ik heb mijn voltmeter gecontroleerd en ik vond nog steeds 0,7 Ohm voor de primaire spoel.
Dat de kabels kapot gaan door ze van de bobine af te trekken kan ik nog begrijpen maar er is niets mis met de verende klem die aan het einde van de kabel gesoldeerd zit en die in een groef valt die in de boring van de bobineaansluiting zit. Maar dat de weerstand van de secondaire spoel opeens met meer dan een factor 2000 toeneemt doordat ik de kabels eraf getrokken heb is zeer vreemd. Je moet toch gewoon de kabels kunnen vervangen. Ik heb het contactvlak in de bobine boring goed schoon gekrabt maar dat helpt niets.
Ik heb de kabels weer opnieuw gemonteerd en de weerstand tussen de kern van beide bougiekappen was nu een paar mega Ohm. Ik heb de bougies gemonteerd en ze met de schroefdraad tegen elkaar geklemd. Daarna heb ik eventjes een 12 V accu op de primaire spoel gezet en de verbinding meteen weer verbroken. Dan zouden de bougies moeten vonken maar er was helemaal geen vonk te zien.