Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bobineproblemen met R80RT van 1992
Vorige week ben ik met mijn vrouw op de motor naar Luxemburg geweest. Op de heenweg begon de motor stationair onregelmatig te lopen en sloeg soms zo maar af. Toen we terug wilden gaan wilde de motor niet starten. Hij liep eerste nog even op één pit. De bougies gedemonteerd en die gaven maar miezerige vonkjes. Uiteindelijk de motor aan de praat gekregen met behulp van een snelstarter van de pensioneigenaar. De motor klapte in de uitlaat als ik met gas dicht een helling af reed. Toen ik thuis was heb ik de nog warme motor getest door ombeurten een bougie te verwijderen. De motor liep goed stationair op de linker cylinder maar slecht en uiteindelijk helemaal niet op de rechter cylinder. Mijn conclusie was dat er iets fout zit met de ontsteking en dat dit ook de oorzaak is van het overslaan bij lage toeren dat ik in een eerdere post gemeld heb.

Vandaag heb ik de bobine samen met de bougiekabels verwijderd. Het is een enkele bobine wat betekent dat de stroom van de secondaire spoel gelijktijdig door beide bougies loopt. Ik heb de weerstand van de primaire spoel opgemeten en die bedroeg 0,7 Ohm. Volgens mijn handboek moet hij liggen tussen 0,67 en 0,77 Ohm en de primaire spoel is dus in orde. De weerstand van de secondaire spoel heb ik gemeten tussen de kern in beide bougiekappen en die bedroeg 5,06 Ohm. Volgens het handboek moet hij liggen tussen 3.7 en 5,3 Ohm. Hij voldoet dus net maar is aan de hoge kant. Vervanging van de bougiekabels zou een verbetering kunnen geven en die heb ik dus losgetrokken van de bobine. De kabels werden nu los gemeten en ik vond 4,85 kilo Ohm voor de rechter kabel en 4,6 mega Ohm voor de linker kabel. Voor de bobine zelf vond ik 12,98 kilo Ohm tussen de aansluitpunten van de bougiekabels. Ra, ra hoe kan dit? Ik heb mijn voltmeter gecontroleerd en ik vond nog steeds 0,7 Ohm voor de primaire spoel.
Dat de kabels kapot gaan door ze van de bobine af te trekken kan ik nog begrijpen maar er is niets mis met de verende klem die aan het einde van de kabel gesoldeerd zit en die in een groef valt die in de boring van de bobineaansluiting zit. Maar dat de weerstand van de secondaire spoel opeens met meer dan een factor 2000 toeneemt doordat ik de kabels eraf getrokken heb is zeer vreemd. Je moet toch gewoon de kabels kunnen vervangen. Ik heb het contactvlak in de bobine boring goed schoon gekrabt maar dat helpt niets.

Ik heb de kabels weer opnieuw gemonteerd en de weerstand tussen de kern van beide bougiekappen was nu een paar mega Ohm. Ik heb de bougies gemonteerd en ze met de schroefdraad tegen elkaar geklemd. Daarna heb ik eventjes een 12 V accu op de primaire spoel gezet en de verbinding meteen weer verbroken. Dan zouden de bougies moeten vonken maar er was helemaal geen vonk te zien.
Reply
Om uit te sluiten dat het probleem in de bougiekabels of de bougiekappen zit heb ik met twee stukken koperdraad nog even een enkele bougie tussen beide hoogspanningsuitgangen van de bobine gezet. Toen weer even een korte stroomstoot door de primaire spoel maar nog steeds geen vonk in de bougie. Het lijkt er toch erg op dat de secondaire spoel kapot is.

Wat ik wel vreemd vind is dat voor de secondaire spoel een weerstand tussen de 3,7 en 5.3 Ohm opgegeven wordt terwijl die voor de primaire spoel ongeveer 0,7 Ohm is. Ik had verwacht dat de weerstand van de secondaire spoel veel hoger zou zijn omdat deze veel windingen met een dunne draad heeft.

De bobine is van Bosch en heeft als nummer 0 221 500 203
Reply
Beste Adriaan,

een stortvloed aan wetenswaardigheden stort je over ons uit.
Maar waar hebben we het over wat voor motor? met welke ontsteking? Punren of halgever of nog wat anders?
Dat is belangrijk om mee te kunnen denken nl
Reply
ik denk dat er 1 bougiedop defect is omdat je 4,6 Mohm meet. dit moet +/- 5 k ohm zijn.
secundaire weerstand van 12k ohm is wel goed.
en de primaire weerstand van 0.7 ohm is ook goed.
dit type bobine gaat eigenlijk nooit stuk,
in tegen stelling tot zijn voorloper de grijze bobine
die gaat altijd stuk, daar komen altijd barsten in de behuizing waarna vocht de rest doet

tip:koop bougiekabel met koperkern en 2 ngk bougiedoppen van 5 k ohm. en 2 klemmetjes die op het andere eind van de bougiekabels horen waar ze de bobine in gaan,dan ben je voor +/- 10 euro klaar en heb je alles weer nieuw.

henry

Reply
Henry, ik ben blij dat je zegt dat een weerstand van 12 kilo Ohm voor de secondaire spoel goed is. Het is zeker dat er één van bougiekappen kapot is anders zou ik niet een dergelijk groot verschil in weerstand hebben kunnen meten. Ik zie nu dat er in de ommanteling van de bougiekap 15 kOhm is ingeslagen. Ik denk dat ik me bij de eerste meting waarbij ik de totale weerstand tussen de kern van de bougiekappen gemeten heb vergist heb en dat mijn meter op 20 mega Ohm in plaats van op 200 Ohm gestaan heeft want een meting van 5,06 Ohm voor de gehele keten is onmogelijk. Ik ga in ieder geval de kabels, kappen en bougies vervangen maar het zou zonde zijn als ik een nieuwe bobine zou kopen als de oude nog goed zou zijn. Ik blijf het wel vreemd vinden dat ik bij mijn laatste proefje waarbij ik een bougie direct tussen de hoogspanningsuitgangen zet geen vonk krijg als ik de primeaire stroom onderbreek. Ik krijg wel een vonk in de primaire keten daar waar ik de draad lostrek van een accupool en er loopt dus zeker een stroom in de primaire spoel.

Airhead, ik weet eigenlijk niet wat voor ontsteking er op zit. De motor is een R80RT van 1992. Achter de bobine zit een aluminium koelplaat en daarop zit een zwart doosje. Er staat op Telefunken electronic 1214 1244 477. Ik denk dat dit een onderdeel van de ontsteking is. Op de nokkenas zit een pulsgever maar ik weet zo niet wat voor type dat is.
Reply
Net terug van mijn eerste bezoek aan De Hobbyist. Leuke zaak. Nieuwe bougiekabels met kappen en nieuwe bougies gekocht. Ik had de bobine en een voltmeter meegenomen en men was zo vriendelijk om even een nieuwe bobine van hetzelfde type te pakken waarvan ik de weerstand van de secondaire spoel heb gemeten. Die was ongeveer 12 k Ohm en dus vergelijkbaar met die van mij. Dit sterkt mijn vertrouwen dat mijn bobine nog goed is. De bougiekappen hebben een weerstand van 5 k Ohm en niet van 15 k Ohm zoals ik eerder afgelezen had van de ommanteling. Voor de 5 staat een merkje dat ik voor een 1 aangezien had. Als beide kabels op de bobine gemonteerd zijn meet je een weerstand tussen het hart van beide bougiedoppen van ongeveer 22 k Ohm. Dit dus heel eenvoudig te controleren zonder dat je ook maar iets hoeft los te maken.

Nadat de bobine weer gemonteerd was heb ik de motor even gestart met beide bougies liggend op de koelribben. Er was een flinke vonk te zien op beide bougies. Toen de bougies en de tank weer gemonteerd. Hij startte meteen. Bij een proefrit bleek ook het probleem verholpen te zijn dat de motor bij lage toeren oversloeg. Dit probleem werd dus ook door een slechte bougiekabel veroorzaakt.

Er is mij alleen iets nog niet helemaal duidelijk. Ik dacht dat het een enkele bobine was met één primaire en één secondaire spoel en dat de secondaire stroom via beide bougies loopt en dat de keten gesloten wordt via het motorblok. Een monteur van De Hobbyist zei dat het een dubbele bobine is die tot één unit samengebouwd is en dat elke bougie de stroom afvoert naar aarde. Echter, de weerstand tussen elk van de hoogspanningsuitgangen en de aarde van de bobine is oneindig en ik snap niet dat daartussen een stroom kan lopen. De monteur zei dat het wel zo moet werken omdat de motor door blijft lopen als je één bougiekap los haalt. Als er maar één secondaire spoel is dan zou de motor moet stoppen als je één bougiekap loshaalt en in eerste instantie moest ik hem gelijk geven. Maar wat ook kan gebeuren is dat de bougiekap doorslaat zodra je hem van de bougie aftrekt en dat de stroom dus toch niet onderbroken wordt. Als de bougiekap eenmaal een keer doorgeslagen is dan kan dat vaker gebeuren en dit gaat ten koste van de kwaliteit van de vonk van de betreffende bougie. Het feit dat er één oude bougiekap een zeer hoge weerstand had geeft aan dat dit in het verleden misschien gebeurd is en dat de zaak verbrand is. Ik kan me niet herinneren dat ik zelf één van de bougiekappen met een draaiende motor heb losgetrokken maar het kan al door de vorige eigenaar gedaan zijn.
Reply
Die laatste regel die je schrijft , was je hele leven bij gebleven geen twijfel mogelijk!! Gr. Cees. Ha Ha !!
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)