09-14-2012, 11:35 AM
Na de vele topics op dit forum over laadproblemen gelezen te hebben de tips en trucs toegepast om de problemen met het laadsysteem van mijn R80/7 op te lossen. Helaas zonder resultaat en morgenvroeg een motorweekend voor de boeg. Snelle hulp is dus welkom!
Probleem: accu laad niet bij.
Wat kom ik tegen bij de storingsdiagnose?
* Laadstroomlampje gaat uit bij 1200 RPM
* Boordspanning op de voltmeter: 11,9V stationair, 12,4V bij 2500 RPM en 12,2V bij >3500 RPM
* Bedrading doorgemeten op draadbreuken tussen alternator, elektronische spanningsregelaar en diodebord; geen problemen.
* Alle elektrische contacten zijn schoongemaakt.
* Koolborstels alternator zijn nieuw (15,5 - 16 mm)
* Weerstand over de geïsoleerde (koolborstels gelicht) sleepringen van de rotor 4,4 ohm. Deze waarde is volgens 2-kleps specialist van BDM-Simako OK.
* Er is geen kortsluiting tussen rotor en massa.
* De weerstanden tussen de 3 fasen van de stator bedragen elk 1,1 ohm en zijn dus gelijk. Ook hier geen problemen. Of is deze waarde te hoog?
* Het diodebord losgehaald en van elke diode gemeten of de printbanen tussen de stekkeraansluitingen en de diode vrij zijn van breuken en of de diode in de goede richting spert. Hiertoe met een glasvezelpotlood iets verf van de soldeerpunten geschuurd. Ook dit is volgens het boekje.
Het diodebord en de meetwaarden zijn vergeleken met de waarden op het diodebord van de R75/6 van vrouwlief en zijn gelijk (verschillen in verval/doorlaatspanning tussen de afzonderlijke dioden bedraagt minder dan 1,2%).
* Gekeken of er niet door verweerd rubber een massacontact ontstaat tussen de B+ zijde van het bord en het distributiedeksel waar het bord opgeschroefd zit. Ook dit is in orde.
* Gezien het dimmen van het laadstroomlampje lijkt de spanningsregelaar OK. Ik vraag me alleen af of het idd de bedoeling is dat bij hogere toerentallen de boordspanning afvalt van 12,4 naar 12,2 V. Dit is rond de 350 RPM als een duidelijke terugval zichtbaar (alsof er een schakelaar omgaat). Zou dit toch een indicatie van een defecte regelaar zijn? Zo ja, waarom?
Graag hulp want mijn verlengsnoer voor mijn acculader is te kort voor de geplande rit!
Bedankt!
Bob
Probleem: accu laad niet bij.
Wat kom ik tegen bij de storingsdiagnose?
* Laadstroomlampje gaat uit bij 1200 RPM
* Boordspanning op de voltmeter: 11,9V stationair, 12,4V bij 2500 RPM en 12,2V bij >3500 RPM
* Bedrading doorgemeten op draadbreuken tussen alternator, elektronische spanningsregelaar en diodebord; geen problemen.
* Alle elektrische contacten zijn schoongemaakt.
* Koolborstels alternator zijn nieuw (15,5 - 16 mm)
* Weerstand over de geïsoleerde (koolborstels gelicht) sleepringen van de rotor 4,4 ohm. Deze waarde is volgens 2-kleps specialist van BDM-Simako OK.
* Er is geen kortsluiting tussen rotor en massa.
* De weerstanden tussen de 3 fasen van de stator bedragen elk 1,1 ohm en zijn dus gelijk. Ook hier geen problemen. Of is deze waarde te hoog?
* Het diodebord losgehaald en van elke diode gemeten of de printbanen tussen de stekkeraansluitingen en de diode vrij zijn van breuken en of de diode in de goede richting spert. Hiertoe met een glasvezelpotlood iets verf van de soldeerpunten geschuurd. Ook dit is volgens het boekje.
Het diodebord en de meetwaarden zijn vergeleken met de waarden op het diodebord van de R75/6 van vrouwlief en zijn gelijk (verschillen in verval/doorlaatspanning tussen de afzonderlijke dioden bedraagt minder dan 1,2%).
* Gekeken of er niet door verweerd rubber een massacontact ontstaat tussen de B+ zijde van het bord en het distributiedeksel waar het bord opgeschroefd zit. Ook dit is in orde.
* Gezien het dimmen van het laadstroomlampje lijkt de spanningsregelaar OK. Ik vraag me alleen af of het idd de bedoeling is dat bij hogere toerentallen de boordspanning afvalt van 12,4 naar 12,2 V. Dit is rond de 350 RPM als een duidelijke terugval zichtbaar (alsof er een schakelaar omgaat). Zou dit toch een indicatie van een defecte regelaar zijn? Zo ja, waarom?
Graag hulp want mijn verlengsnoer voor mijn acculader is te kort voor de geplande rit!
Bedankt!
Bob