Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
HELP; laadsysteem (ja weer één)
#1
Na de vele topics op dit forum over laadproblemen gelezen te hebben de tips en trucs toegepast om de problemen met het laadsysteem van mijn R80/7 op te lossen. Helaas zonder resultaat en morgenvroeg een motorweekend voor de boeg. Snelle hulp is dus welkom!

Probleem: accu laad niet bij.

Wat kom ik tegen bij de storingsdiagnose?

* Laadstroomlampje gaat uit bij 1200 RPM

* Boordspanning op de voltmeter: 11,9V stationair, 12,4V bij 2500 RPM en 12,2V bij >3500 RPM

* Bedrading doorgemeten op draadbreuken tussen alternator, elektronische spanningsregelaar en diodebord; geen problemen.

* Alle elektrische contacten zijn schoongemaakt.

* Koolborstels alternator zijn nieuw (15,5 - 16 mm)

* Weerstand over de geïsoleerde (koolborstels gelicht) sleepringen van de rotor 4,4 ohm. Deze waarde is volgens 2-kleps specialist van BDM-Simako OK.

* Er is geen kortsluiting tussen rotor en massa.

* De weerstanden tussen de 3 fasen van de stator bedragen elk 1,1 ohm en zijn dus gelijk. Ook hier geen problemen. Of is deze waarde te hoog?

* Het diodebord losgehaald en van elke diode gemeten of de printbanen tussen de stekkeraansluitingen en de diode vrij zijn van breuken en of de diode in de goede richting spert. Hiertoe met een glasvezelpotlood iets verf van de soldeerpunten geschuurd. Ook dit is volgens het boekje.
Het diodebord en de meetwaarden zijn vergeleken met de waarden op het diodebord van de R75/6 van vrouwlief en zijn gelijk (verschillen in verval/doorlaatspanning tussen de afzonderlijke dioden bedraagt minder dan 1,2%).

* Gekeken of er niet door verweerd rubber een massacontact ontstaat tussen de B+ zijde van het bord en het distributiedeksel waar het bord opgeschroefd zit. Ook dit is in orde.

* Gezien het dimmen van het laadstroomlampje lijkt de spanningsregelaar OK. Ik vraag me alleen af of het idd de bedoeling is dat bij hogere toerentallen de boordspanning afvalt van 12,4 naar 12,2 V. Dit is rond de 350 RPM als een duidelijke terugval zichtbaar (alsof er een schakelaar omgaat). Zou dit toch een indicatie van een defecte regelaar zijn? Zo ja, waarom?

Graag hulp want mijn verlengsnoer voor mijn acculader is te kort voor de geplande rit!

Bedankt!

Bob
Reply
#2
Hallo Bob,

Verwissel eens beide accu's.
Controleer ook de soldeerverbingen in de ogen van de dikke B+ en en massa kabel.

Bep
Reply
#3
Bep, bedankt!

De accu is net 6 mnd. oud maar ja, ook in nieuwe accu's kan wel eens een fout optreden. Ik heb voor de R75/6 een nieuwe accu klaar staan, moet alleen nog gevuld en geladen. Ik zal hem klaarmaken en beproeven.

De dikke B+/30 is mij duidelijk; de massa bedoel je vanaf de accu? Die is OK en bij de genoemde accuwissel verplaatst van de km-telleraansluiting naar de bout van de montagering van de rechterbobine op de bovenste framebuis.

AANVULLING:
Zowel de B+ als de massakabel zijn netjes in orde. Wel zat er iets corrosie aan de bout waaraan de massakabel vast zat. Dat is natuurlijk opgelost.

De nieuwe accu is gevuld, de oude is er inmiddels uitgehaald zodat de nieuwe erin kan en aan de lader geplugd kan worden (via het 12V boordstopcontact).

AANVULLING 2:
Alles zit weer op zijn plek en is aangesloten. De accu hangt aan de lader/druppellader dus moet morgen fris zijn.
Dan maar eens zien of alles werkt zoals het hoort en ik mijn kameraden niet hoef teleur te stellen....
Als alles goed is staat morgenavond mijn tentje op camping stadspark in Groningen!
Reply
#4
Bij mij ooit bij het vervangen van de rotor de aandrukveertjes van een van de koolborstels een volle slag te slap opgespannen. Dan zijn bij stilstaande motor alle waarden goed maar bij draaiende motor, ten gevolge van slecht contact, de overgangsweerstand naar de sleepringen te groot. Even checken of de koolborstels stevig aandrukken.

succes
Reply
#5
Dat verhaal ken ik en de veertjes schieten idd snel een slag terug. Ik was daar alert op en heb ze beide goed opgespannen. Desondanks erg bedankt voor het meedenken!
Bob
Reply
#6
Elke contactverbinding kent een overgangsweerstand. Je zult alle kabels moeten controleren.
De aansluiting aan de accu. Het startmotor relais links onder de tank, hier komt een draad van de accu die
met het insteken van het relais doorverbonden wordt naar de printplaat in de koplamp. Het contact, behalve als je de gele verlichtingsschakelaar geheel naar beneden selecteerd, gaat alle stroom door het contact. Inwendige vervuiling en corrosie van het contact is ook mogelijk. Zekeringen verwijderen en de contacten goed schoonmaken met contactspray, stevig pincet en scotch-brite, De aansluiting van de Voltmeter verplaatsen. Deze is aangesloten op een zekering, maar kan ook direct aan de GroeNe draad van het contact aangesloten worden. Hierdoor zal de Voltmeter minder fluctueren.

Harm.
Reply
#7
Mijn laadproblemen was dat de spanning met 800 omw
12.1v was en bij 3000 omw 12.3v daarom diodebord door gemeten waar bleek dat er een diode defekt was na nieuwe diode plaat geplaatst te hebben was de spanning bij 3000 omw 12.85v maar de volgende dag was hij bij 3000 omw weer gezakt tot12.45v waarna ik de rotor door heb gemeten die was 3.9ohm en over de sodeer punten van de koolborstes was hij 7.8ohm alle contachten met contacht spray schoongemaakt en nieuwe koolborsels gemonteert waarna de spanning bij 3000 omw 13.5v is
Reply
#8
Zo, weer terug van een lekker weekend actief rijden. En ja, de accu laadt weer op.

Kennelijk toch sprake van vuile contacten i.c.m. een luie accu.
Ik moet nog wel de contacten/verbindingen in de koplamp reinigen en evt. ook die van de stuurschakelaars. Voor dat laatste ben ik huiverig ivm evt. veertjes. Iemand tips?

Allen hartelijk dank voor het meedenken!

Bob
Reply
#9
Terecht huiverig ivm veertjes, ze vliegen alle kanten uit.
Niet open maken, maar inspuiten met contactspray.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#10
en accu tevoren even losmaken neem ik aan?!
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)