Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Harde tik in rechtercilinder BMW R 80 RT 1986
Hallo motorrijders,

Ik heb onlangs een boxer aangeschaft die recentelijk is voorzien van een nieuwe distributie. Er zit ook nieuwe olie in en de staat van onderhoud is zeer goed. Vele facturen erbij gekregen en de algehele staat is zeer netjes. Ik hoor alleen een luide tik uit de rechter cilinder vandaan komen. hij heeft nu 120.000 gereden. heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
wanneer de motor warm wordt verergert het geluid.
Reply
Eerste verdachte: teveel klepspeling
tweede verdachte: tuimelaar die teveel axiale speling heeft.

Beide zijn relatief makkelijk te controleren.
Reply
Kun je zien in de facturen wanneer de koppen zijn gereviseerd . Lees ook eens het draadje ,,,,, lichte ratel in cilinderkop '''''' hieronder op het forum !! Is in grove lijnen ook bij jou van toepassing . Gr Cees.
Reply
Beiden bedankt. Ik zie geen bon voor koprevisie. Wel voor koppakking en zuigerveren. Ik zal eerst de klep speling even meten morgen. Misschien is na de distributie vernieuwen de klepspeling niet meer gecontroleerd. Is in mei vernieuwd bij de Knalpot.
Reply
Kleppen staan goed. Iemand zei dat het de stoterstang kon zijn. Weet iemand hoe ik dit controleer?
Reply
Als het klinkt als:
Bonk-klonk-bonk-klonk, dan is de stoterstang waarschijnlijk krom en niet niet zo'n beetje ook.
Enigste manier om dit te controleren is verwijderen van de tuimelaarassen en vervolgens de stoterstang er uit halen.
Je kunt op het oog vaak wel zien of die recht is, anders over een glasplaat laten rollen.
heb dit zelf al een keer gehad, was bezig met synchroon stellen bij 25 graden plus, ging het dus ook mis, 1 stoterstang volledig naar de gallemiezen, zal wel te heet geweest zijn.
Reply
Wat ook nog zou kunnen is dat je de lagerschalen moet vernieuwen van de drijfstangen waar de zuigers op zitten gemonteerd. Als deze zijn versleten gaan ze klapperen. Dit is niet een heel ingewikkelde klus. Kijk de discussie klappend geluid uit blok R100RS er maar eens op na. Succes.
Reply
Het geluid komt duidelijk uit de rechter cilinder. Maar als de stoterstangen niet krom zijn dan zal ik naar de lagerschalen kijken.

Bedankt voor uw suggestie.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)