09-25-2012, 06:53 PM
Hoi Preller,
Yep, zoals Boxer-Bakra al schrijft.
Verglazing van remblokken kan zeker verminderde efficientie geven.
En als je remklauw vast zit gebeurd er natuurlijk ook niet veel.
Of je hebt een vette remschijf, maar dat zal wel niet.
Dit zijn zo'n beetje de meest voor de hand liggende mogelijkheden bij een hard rempedaal,
waarbij je het rempedaal maar een klein beetje kunt intrappen (zo'n1 cm of iets meer).
Mocht het zijn dat je rempedaal erg sponzig aanvoelt, en een aantal centimeters in te drukken is ( b.v. zo'n 4 cm), kan het ook zo zijn dat je systeem gewoon ontlucht moet worden.
Als je remvloeistof dan toch er al iets langer in zit (grofweg 2 jaar of langer) gelijk even je remvloeistof vernieuwen (doorpompen door het remsysteem).
Dat systeem ontluchten wil wel eens wat vervelend zijn. Demonteer in ieder geval even je
remklauw achter, en hou de klauw tijdens het ontluchten in zo'n positie dat de
ontluchtingsnippel ook echt op het hoogste punt zit zodat ook het laatste beetje lucht
naar boven kan borrellen. Dit kan wel eens even wat tijd kosten.
Onthou dat ook het kleinste luchtbelletje al een sponzig effect geeft in je rempedaal.
(lucht is comprimeerbaar, een vloeistof niet).
Zo'n schijfrem moet echt goed kunnen remmen.
Zelf heb ik maar rond de 0,5 cm. vrijeslag op het pedaal, en is daarna echt hard.
Bij wat steviger remmen is het achterwiel echt te blokkeren.
Groetjes, Kees.
Yep, zoals Boxer-Bakra al schrijft.
Verglazing van remblokken kan zeker verminderde efficientie geven.
En als je remklauw vast zit gebeurd er natuurlijk ook niet veel.
Of je hebt een vette remschijf, maar dat zal wel niet.
Dit zijn zo'n beetje de meest voor de hand liggende mogelijkheden bij een hard rempedaal,
waarbij je het rempedaal maar een klein beetje kunt intrappen (zo'n1 cm of iets meer).
Mocht het zijn dat je rempedaal erg sponzig aanvoelt, en een aantal centimeters in te drukken is ( b.v. zo'n 4 cm), kan het ook zo zijn dat je systeem gewoon ontlucht moet worden.
Als je remvloeistof dan toch er al iets langer in zit (grofweg 2 jaar of langer) gelijk even je remvloeistof vernieuwen (doorpompen door het remsysteem).
Dat systeem ontluchten wil wel eens wat vervelend zijn. Demonteer in ieder geval even je
remklauw achter, en hou de klauw tijdens het ontluchten in zo'n positie dat de
ontluchtingsnippel ook echt op het hoogste punt zit zodat ook het laatste beetje lucht
naar boven kan borrellen. Dit kan wel eens even wat tijd kosten.
Onthou dat ook het kleinste luchtbelletje al een sponzig effect geeft in je rempedaal.
(lucht is comprimeerbaar, een vloeistof niet).
Zo'n schijfrem moet echt goed kunnen remmen.
Zelf heb ik maar rond de 0,5 cm. vrijeslag op het pedaal, en is daarna echt hard.
Bij wat steviger remmen is het achterwiel echt te blokkeren.
Groetjes, Kees.