Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
achterrem R100RT
Heb een R100RT it 1979, zijn die achterremmen enigszins te verbeteren, want die mijne doet bijan niks meer, valt er iets aan af te stellen, of gewoon de remschoenen evrvangen ?
Reply
Haal je achterwiel er eens uit en kijk naar de staat van de trommel en de remschoenen. Kans dat er olie gelekt heeft langs een keerring. Anders de trommel goed schoonmaken en de remvoeringen opruwen met schuurpapier.
Reply
Hoi Preller,

Een R100rt van modeljaar 1979 hoort (als het goed is) achter een schijfrem te hebben.

Je schrijft dat je bijna geen remkracht hebt.
Bedoel je dat je (bijna) geen remdruk hebt?, of meer dat je wel druk hebt, maar dat er qua remmen weinig gebeurd.

Op mijn eigen R100rt van 1978 (modeljaar 1979), is het geen kunst om het achterwiel
te blokkeren met remmen.

Groetjes, Kees.

Reply
volgens dit plaatje heeft die fiets een trommelrem:

http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?mo...g=34&fg=21
Reply
Preller : Trommelrem ::: Bij een lekke kering , kunnen de remsegmenten nat worden . Naast de kering is een gootje met gaatje naar buiten ( onderkant cardanhuis) Als dit verstopt zit door stof etc. drupt de olie op je remvoeringen .En heb je zowat GEEN remvermogen . Als je gietwielen hebt , moet je de voeringdikte door de ventilatiegaten vanaf BUITEN kunnen zien . De enige stelmogelijkheid is de vleugelmoer aan remstang achterin. Bij een slag van het rempedaal van c.a. 25 mm moet het het wiel bij LOS vrij ronddraaien en niks raken . Dus haal wiel eruit ( eerst de vleugelmoer helemaal oplossen ) ,dan zie je wat er loos is !! Bij een goed werkende rem , moet bij extreem remmen het wiel blokeren . Dat punt beter vermijden , want de kans op onderuit staat waarschijnlijk niet in je programma !! Gr.Cees.
Reply
Bedankt voor de reacties, de mijne heeft inderdaad een schijfrem, dus misschien zijn de blokjes gewoon versleten, ik zal de boel eens aan een nader onderzoek onderwerpen.
Reply
Hoi Preller,

Het kan best zijn dat er met je remblokjes weinig aan de hand is.

Als ze echt "op" zijn, hoor je een geluid van metaal op metaal bij het remmen.
Dat gaat dan gepaard met een fors gepiep.
Veel luider dan een ietwat piepend remblokje in ieder geval.
De vertraging is dan inderdaad flink minder.
In dat geval zeker niet verder rijden!
Niet alleen is de vertraging dan een stuk minder, door het "metaal op metaal"
Help je ook je remschijf naar z'n grootje.

(Zowiezo zeer goed opletten bij remmen die niet optimaal werken.
Zeker omdat jij qua voorremmen als het goed is nog het "Ate" remsysteem
hebt. Dit systeem staat zowiezo al niet bekend om z'n enorme stopkracht...
Maar dat had je misschien al wel begrepen).

Laat maar even weten wat je hebt ontdekt qua remblokjes.

Ook een (hydraulisch) schijfrem systeem heeft zo z'n dingetjes waar je op moet letten
wil het systeem correct werken.

(P.S. Gaat het over de motor op het fotootje bij je naam?
Mijn eigen motor was van origine ook bruin/ goud,
en komt dus waarschijnlijk uit dezelfde serie.)

Groetjes, Kees.

Reply
Hoi mijn kuip is overgespoten, na schade vorig jaar, was eerst lichtblauw, bij het remmen hoor ik geen geluid en ik merk dat bij geringe snelheid hij wel een beetje remt, maar niet veel. Ik ga eerst de remblokjes mar eens checken.
Reply
remblokjes zijn nog prima
Reply
Is die schijfrem (klauw) met een enkel of dubbelzuiger systeem . Ik bedoel als 1 zuiger door oxidatie stagneerd . Ook bij een 1 zuigersysteem moet de remklauw soepel heen en weer kunnen bewegen . En hoeveel slag maakt je pedaal aleer je tegendruk voelt ( Rempomp ) Blokjes zijn op het Zicht nog prima , maar kunnen glashard zijn geworden dus minder grip of wrijving . Gr. Cees.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)