Posts: 2
Threads: 2
Joined: Jun 2012
Reputation:
0
na 30 jaar in een schuur te hebben gestaan ga ik de R69 weer nieuw leven in blazen hij was van mijn vader die er ooit aan was begonnen om hem op te knappen maar hij is nooit afgekomen, het blok was al klaar inclusief nieuwe klepgeleiders en zuigers maar de fiets zelf ziet er niet meer zo nettjes uit, ik heb gelukkig wel allen onderdelen dus ik kan mij uitleven ik hoop van het voorjaar mijn eerste proefrit te maken
even een vraag aan jullie , het blok heeft zeker 25 jaar niet gelopen maar is schoon weg gezet met olie in het carter, ik heb de carterpan en het distributie deksel eraf gehaald alles is schoon ,kan ik hem nu weer in elkaarzettten en gaan rijden of moet de krukas er toch uit om de olie gaatjes te controleren ? als iemand ervaring heeft hoor ik het graag !
Als je niet zeker weet dat de slingerplaten indertijd gereinigd of vervangen zijn moet de krukas er uit!
Anders kun je de olie vervangen en rijden!
Willem : Oude olie eruit , zit na 25 jaar x % vocht in. Wij moesten vroeger om de 2000 km olie verversen . Deze blokken hebben geen oliefilter . ik heb goede ervaringen met Castrol Actevo X-tra 4t . 20W50 . Deze heeft een schoonmakende eigenschap , en is bijna bij iedere motorzaak op de plank . Ik zou na 1000 km weer verversen , spul moet nog inlopen . Daarna zou ik niet verder gaan dan 3000 km verversinterval om de vervuiling af te voeren . Als het geen S is heb je een BEER van een motor . Maar voor het zo ver is wil je hem nog even laten blinken , we horen het wel . succes met je mooie project ! Moest de vervroeging nog op het stuur zitten , deze is om te bouwen . Gr Cees.
er zit een centrifugaal vervroeger op met gewichtjes maar ook een aansluiting voor een kabel met een minet op het stuur
op het kopdeksel zit geem bult , het is het dan geen S maar een gewone R69 ?
R69 . 1955 tot 1960 Serie nummers lopen van 652001 tot 654955 . Zijn er maar 2956 van gemaakt . 26mm carburators , 35 PS bij 6800 toeren , cardan solo 11/35 . top 165km/u . Haakse overbrenging in voordeksel kan voor een toerenteller geweest zijn ! Gr Cees.
Zeker een R69! De bult is pas bij de S ingevoerd ná 1962 om de trillingsdemper te huisvesten.
Maar het motornummer vertelt óók het type.
Als frame nr en motor nr gelijk zijn , en de papieren zitten er nog bij !! Dan is het de uitdaging zeker waard . Als je de tijd en middelen hebt , zul je een waardevolle fiets hebben . De emotionele waarde is niet in $ $ $ uit te drukken ! Perfectie gaat gepaard met bloed zweet en tranen , half werk loont niet !! Ik wens je succes en plezier met je project ! Gr Cees.
bedank voor de reacties ik heb motor nummer 651192 ??
Dat zou dan een R68 1952 -1954 moeten zijn . 650001 tot 651453 . Heb je iets aan deze foto of vergelijk. Omdat ik op jou foto van motorblok rechts boven achter het voordeksel vaag een uitsparing of gat zag . Waarschijnlijk de doorvoer van de kabel naar vervroeger ?? Is ook 600 cc en 35 PS bij 7000 toeren . Het verschil in frame van R68 of R69 moet je hier duidelijk kunnen zien. Gr.Cees.
het frame is het probleem het is van een R50 dus het is geen stelletje ik heb wel het kenteken uit 1958 ik heb altijd gedacht dat het blok van een R69 was en er zit inderdaat een uitsparing voor een kabel voor een vervroeger