Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
RT kuip
#1
Ik voor het eerst een RT aangeschaft, het is welliswaar een omgebouwde R80/7 maar wel een mooie van 1980.

Nu lijkt er ergens wat spanningsverlies op te treden in het voorste deel van de bedrading , o.a. de voltmeter en wilde ik e.e.a. eens controleren, contacten schoonmaken enz.
Vraag , hoe kom ik in de koplamp zonder de volledige kuip te moeten demonteren. Dit kan niet de bedoeling zijn voor b.v. het vervangen van de lamp.

Graag dus wat tips van de geoefende RT rijders over hoe ik het best te werk kan gaan zonder de boel te slopen.

Alvast dank hiervoor.
Reply
#2
Beste schrijver, rondom je RT-koplampruit (met oranje belijning in het glas) zit een rubber strip. Op de hoeken kun je voorzichtig die strip naar achteren buigen, dan zie je een sterschroef. Die schroef je alle 4 uit, waarna je de ruit eruit kunt halen. Zie ter verduidelijking http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...g=46&fg=40 . Succes ! Ronald , r45 1978 met RT-kuip
Reply
#3
Beste Ronald

Bedankt voor de tip, precies wat ik zocht en hard nodig heb. Je verwacht wel een soortgelijk iets maar bent toch bang de boel af te breken omdat het dan net anders moet. Ook al omdat het toch allemaal wat ouder en poreuzer is.

Ik ga er morgen direct mee aan de slag.
Groet

Reynout
Reply
#4
De stekker van de klokjes zit links in de kuip.
Deze behandelen met contactspray wil erg helpen.

Pieter
Reply
#5
Bedankt, die heb ik inmiddels gevonden maar nog niet de spanningsval opgelost.
Het begon eigenlijk met een spanningsmeter die zowat naar de linker hoek valt als ik het knipperlicht inschakel.

Vreemd genoeg heb ik 1,5 volt spanningsval tussen accu en koplamp-print zodra ik het contact aan zet -gemeten met een multi-meter, due overigens redelijk het zelfde aangeeft als de boord meter.
Omdat ik niks kan bedenken dat een redelijk vermogen opneemt dat een dergelijk spanningsval veroorzaakt wijfel ik aan de status van de accu.

Anderzijds ben ik in de stand parkkeerlicht ook een paar tiende volt kwijt tussen accu en printplaat, hetgeen mij meer wijst op een hoge weerstand in de bedrading want aan die paar lampjes kan dit niet liggen ... toch ?

Als iemand hier een ander idee over heeft hoor ik dat graag.

Ik denk zelf eerst de accu en zal deze eerst eens goed opladen of zelfs maar eens door te laten meten.

Groet
Reynout
Reply
#6
heb je de zekeringen al gecontroleerd, de contacten daarvan willen ook wel corroderen. de stekkertjes kunnen ook gecorrodeerd zijn of de draadjes IN de stekkers (dat zie je niet/slecht).

Verder spanningsval over de bedrading heeft niets te maken met de kwaliteit van de accu. Als de spanning over de accu echt inzakt als je bv knippert, dan zegt dat wel wat over de accu.

tot slot: als ik alleen bij de klokjes/contactslot/voltmeter wil zijn, demonteer ik alleen het parkeerlicht, niet de ruit rond de koplamp. dan kun je er ook (net) bij.

Reply
#7
Hoi Robbert,
Ik heb de zekeringen wel rondgedraaid in de houder om zo het contact te verbeteren, maar zal zeker ook goed in de stekkers kijken !
Inderdaad, spanningsval over de bedrading heeft alleen te maken met de weerstand van de bedrading en de stroom grootte.

Ik heb bedacht eerst eens een parallele plus direct vanaf de accu naar de koplamp te trekken om te kijken wat het effect hiervan is op de spanningsval die ik meet.

Die van het parkeerlicht was ik ook nog niet op gekomen en ik mis dus ook al wat vel van mijn vingers.

Bedankt voor de tips
Reynout
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)