Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
r80rt (1986) remvloeistof vervangen
Omdat het tijd wordt (volgens BMW service manual jaarlijks te vervangen) wil ik de remvloeistof vervangen.
Het service manual beschrijft dat heel erg mooi maar noemt ook een aantal speciale BMW service tools die ik niet heb.

Wie kan mij helpen aan een eenvoudige beschrijving om de remolie te vervangen?
Volgens mij is het enige waar je op moet letten dat er na het vullen geen lucht achterblijft in de leiding?

Dank.
Ron
Reply
Special tools zijn eigenlijk niet nodig behalve bij ABS modellen en dan is het ook meer de volgorde van werken die belangrijk is dan de special tools. Begin altijd met de klauw die het verste weg ligt van de handle. Open het reservoir waar de olie inzit en maak dit leeg en schoon (ik gebruik een 60 ml injectiespuit hiervoor, erg handig en goedkoop). Vul het reservoir met schone vloeistof.

Schuif een goed passende kunststof slang op de aftapnippel en draai deze een halve slag los. Knijp nu in de rem en je ziet de vloeistof stromen als het goed is. Nu gebruik ik dezelfde injectiespuit om de vloeistof door de klauw heen te trekken. Dit gaat vele malen eenvoudiger dan duwen, nippel open, nippel dicht, etc.. trek een 50 ml. door de leiding en draai de nippel dicht. Bovenin het reservoir bijvullen en de actie herhalen tot je echt schone vloeistof hebt. Nu nippel dicht en voelen of je druk hebt. Zo ja, alles goed, zo nee, doorgaan met ontluchten of de klassieke manier gebruiken met pompen en openen van de nippel tot je druk houdt en de belletjes wegblijven. Meestal is dit bij mij met het vacuumsysteem na. max. 100 ml al het geval.

Op dezelfde manier de andere klauw doen en als laatste het reservoir goed op niveau zetten. Klaar is klara.

Benno
Reply
Dank je wel Benno. Ik ga aan de gang met de injectiespuit!
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)