Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'lentfert', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi mede BMWrijders,
Ik ben van plan om een 2ehands 1100RS te kopen. Nu hoor en lees ik veel over allerlei (grote) problemen met de versnellingsbak, vooral van de eerste typen. Zijn er ook mensen die wel zeer goede ervaringen hebben? Meestal lees je op het net alleen de slechte ervaringen. Geef mij goede redenen om mijn voornemen uit te voeren opdat ik volgend seizoen op een Rs kan rijden.
Groetjes Hans.
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Een RS is mechanisch niet beter of slechter dan andere typen BMW, wel mooier, en wat mij betreft het meest all-round.
Problemen met de bak kwam bij alle typen voor.
Vanaf '98 zouden ze allemaal goed moeten zijn, maar er rijden nog genoeg oudere rond zonder problemen, net zoals er nieuwere zijn, die toch nog stuk gaan.
Inderdaad lees je op het net alleen maar de slechte verhalen, maar de goede, en die zijn verreweg in de meerderheid, die hoor je niet.
Rij zelf sinds begin '94 RS, en heb nu m'n derde.
De eerste was goed, totdat er via een terugroep aktie een nieuwe bak onder ging, daarna niks als armoede en ellende, totdat er na een paar jaar weer een nieuwe bak onderkwam, en die was wel ok.
Motor nr 2 en 3, de laatste van Mei 2000 en 50000 km gaven geen problemen.
Ik zou gaan kijken naar een '98 of jonger, ligt aan de dikte van je geldbuidel.
Goede redenen zijn er zat, handelbaar, goede bagage mogelijkheden, redelijk sportief (niet te) en gewoon mooier als de rest, al zal niet iedereen het daarmee eens zijn, en je ziet ze niet elke dag, zoals een RT of GS, waar iedereen op rondrijdt.
Groet, Paul.
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi,
ik rijd een R1100RS uit '94, met de originele versnellingsbak. Heb inmiddels 100.000 km op de teller staan, zonder problemen. Er zijn dus ook 'oude' versnellingsbakken zonder problemen. De oude bakken hebben overigens iets langere overbrengingsverhoudingen; dit betekent dat je met iets minder toeren rijdt.
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Er zijn idd oude bakken die niet kapot gaan, er zijn ook nieuwe, die wel van alles mankeren, ook van na '98
Ik denk dat je een beetje geluk moet hebben, of je een goede of rotte bak treft.
Jouw bak is er een van de aller eerste serie, die hadden een andere overbrenging in de bak en in de achterwiel aandrijving.
Deze bakken zijn door BMW vervangen omdat deze meer mechanisch geluid ZOUDEN?? maken, ze zaten wel beter in elkaar als de vervanger.
Daarom is mijn eerste ook vervangen, waarna het gelul is begonnen.
Jouw motorfiets is daar waarschijnlijk aan ontsnapt.
Groet, Paul.